Moc i aerodynymika wyniosą elektrycznego Forda SuperVana 4.2 pod chmury podczas 101. edycji wyścigu na Pikes Peak
Historia startów samochodów Forda w legendarnym wyścigu sięga udziału Forda Model T w sezonie 1916, który zainaugurował Pikes Peak International Hill Climb. W tym roku za kierownicą SuperVana 4.2 zasiądzie legenda sportów motorowych Romain Dumas, który już po raz ósmy weźmie udział w tym wydarzeniu. Ogromne doświadczenie i wyjątkowe umiejętności predestynują go do napisania kolejnego rozdziału długiej tradycji Forda w najbardziej znanym wyścigu górskim w Ameryce.
Ford Performance i eksperci z STARD Advanced Research and Development ponownie połączyli siły, aby stworzyć SuperVana 4.2 zaprojektowanego specjalnie do podboju amerykańskich gór, który zademonstruje ekstremalne możliwości napędu elektrycznego. W chwili, w której przemysł motoryzacyjny wkracza na drogę elektryfikacji napędów, SuperVan 4.2 znajdzie się w centrum uwagi, demonstrując ogromny potencjał pojazdów elektrycznych w sportach motorowych. Dzięki zmienionej aerodynamice i zaprojektowanemu specjalnie pod kątem pokonywania wzniesień układowi napędowemu, SuperVan 4.2 ma być elektryzującym uczestnikiem legendarnego wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.
– Wraz z zespołami Ford Performance i STARD opracowaliśmy E-Transita SuperVana 4.2, jako maszynę naprawdę zdolną do walki, przed którą jest jeden cel – jak najszybsze dotarcie na szczyt – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. „Pikes Peak Hill Climb stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania technologii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Forda i zwrócenia uwagi na ich osiągi.”
Udoskonalony SuperVan 4.2 został poddany gruntownej modernizacji aerodynamki, która została zaprojektowana z myślą o specyficznych parametrach rozrzedzonego powietrza wysokogórskiego na poziomie Pikes Peak, a także o jednoczesnym zwiększeniu siły docisku – o ponad 4400 funtów przy prędkości 150 mil na godzinę (1995 kg przy 241 km/godz.). Kluczowe elementy aerodynamiki obejmują lekki tylny spojler z włókna węglowego i przedni splitter, które pomagają maszynie utrzymać przyczepność na krętych górskich drogach. Podwozie SuperVana 4.2 również poddano redukcji masy, aby poprawić ogólną równowagę i zapewnić zwinność na krętych górskich drogach.
Udoskonalono również układ napędowy. Liczbę czterech 6-fazowych silników STARD UHP zredukowano do trzech i wykorzystano akumulator z ogniwami litowo-polimerowymi typu NMC firmy STARD, dzięki czemu van osiągnął optymalny stosunek mocy do masy, zachowując przy tym napęd na wszystkie koła z jednym silnikiem napędzającym przednią oś i dwoma dla osi tylnej. Przy łącznej mocy rozładowania wynoszącej ponad 1050 kW (1400 KM), SuperVan 4.2 może uwolnić swój pełny potencjał, korzystając jednocześnie z osiągów systemu regeneracji, dodającego 600 kW.
„Zespoły Ford Performance i STARD intensywnie pracowały nad przystosowaniem SuperVana 4.2 do wyścigu Pikes Peak Hill Climb” – powiedział Mike Norton, zajmujący się w Ford Performance projektami WRC oraz zgodnością z regulacjami i homologacjami w sportach motorowych. „Wierzę, że nasze czasy górskich przejazdów będą warte uwagi, zarówno dzięki aerodynamice, jak i zmodyfikowanemu elektrycznemu układowi napędowemu.”
Ford Performance i STARD zastosowały w konstrukcji podwozia SuperVana 4.2 zmodyfikowany układ hamowania regeneracyjnego z karbonowo-ceramicznymi tarczami, kute magnezowe felgi z wyścigowymi oponami Pirelli P Zero™ i zmodernizowane półosie napędowe. Przednia szyba została wykonana z tworzywa sztucznego, a minimalistyczne, wnętrze ogołocono z wszelkich zbędnych elementów, które mogłyby przeszkodzić w osiągnięciu przez SuperVana 4.2 najlepszego czasu w górach.
Pikes Peak International Hill Climb odbędzie się w niedzielę 25 czerwca 2023 roku. Więcej informacji na temat wydarzenia można znaleźć na stronie https://ppihc.org/. Nie przegap transmisji wyścigu na żywo na YouTube.