Moc i aerodynymika wyniosą elektrycznego Forda SuperVana 4.2 pod chmury podczas 101. edycji wyścigu na Pikes Peak

Ford Performance przygotowuje się do 101. edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiając na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym świecie wydarzenie zaprezentuje innowacyjną koncepcję elektrycznego modelu demonstracyjnego, zaawansowane systemy i wyjątkowe rozwiązania techniczne, które zwiększają osiągi samochodu podczas trudnych podjazdów.



  Historia startów samochodów Forda w legendarnym wyścigu sięga udziału Forda Model T w sezonie 1916, który zainaugurował Pikes Peak International Hill Climb. W tym roku za kierownicą SuperVana 4.2 zasiądzie legenda sportów motorowych Romain Dumas, który już po raz ósmy weźmie udział w tym wydarzeniu. Ogromne doświadczenie i wyjątkowe umiejętności predestynują go do napisania kolejnego rozdziału długiej tradycji Forda w najbardziej znanym wyścigu górskim w Ameryce.
Ford Performance i eksperci z STARD Advanced Research and Development ponownie połączyli siły, aby stworzyć SuperVana 4.2 zaprojektowanego specjalnie do podboju amerykańskich gór, który zademonstruje ekstremalne możliwości napędu elektrycznego. W chwili, w której przemysł motoryzacyjny wkracza na drogę elektryfikacji napędów, SuperVan 4.2 znajdzie się w centrum uwagi, demonstrując ogromny potencjał pojazdów elektrycznych w sportach motorowych. Dzięki zmienionej aerodynamice i zaprojektowanemu specjalnie pod kątem pokonywania wzniesień układowi napędowemu, SuperVan 4.2 ma być elektryzującym uczestnikiem legendarnego wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.

– Wraz z zespołami Ford Performance i STARD opracowaliśmy E-Transita SuperVana 4.2, jako maszynę naprawdę zdolną do walki, przed którą jest jeden cel – jak najszybsze dotarcie na szczyt – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. „Pikes Peak Hill Climb stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania technologii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Forda i zwrócenia uwagi na ich osiągi.”

 

Udoskonalony SuperVan 4.2 został poddany gruntownej modernizacji aerodynamki, która została zaprojektowana z myślą o specyficznych parametrach rozrzedzonego powietrza wysokogórskiego na poziomie Pikes Peak, a także o jednoczesnym zwiększeniu siły docisku – o ponad 4400 funtów przy prędkości 150 mil na godzinę (1995 kg przy 241 km/godz.). Kluczowe elementy aerodynamiki obejmują lekki tylny spojler z włókna węglowego i przedni splitter, które pomagają maszynie utrzymać przyczepność na krętych górskich drogach. Podwozie SuperVana 4.2 również poddano redukcji masy, aby poprawić ogólną równowagę i zapewnić zwinność na krętych górskich drogach.

 

Udoskonalono również układ napędowy. Liczbę czterech 6-fazowych silników STARD UHP zredukowano do trzech i wykorzystano akumulator z ogniwami litowo-polimerowymi typu NMC firmy STARD, dzięki czemu van osiągnął optymalny stosunek mocy do masy, zachowując przy tym napęd na wszystkie koła z jednym silnikiem napędzającym przednią oś i dwoma dla osi tylnej. Przy łącznej mocy rozładowania wynoszącej ponad 1050 kW (1400 KM), SuperVan 4.2 może uwolnić swój pełny potencjał, korzystając jednocześnie z osiągów systemu regeneracji, dodającego 600 kW.

„Zespoły Ford Performance i STARD intensywnie pracowały nad przystosowaniem SuperVana 4.2 do wyścigu Pikes Peak Hill Climb” – powiedział Mike Norton, zajmujący się w Ford Performance projektami WRC oraz zgodnością z regulacjami i homologacjami w sportach motorowych. „Wierzę, że nasze czasy górskich przejazdów będą warte uwagi, zarówno dzięki aerodynamice, jak i zmodyfikowanemu elektrycznemu układowi napędowemu.”

 

Ford Performance i STARD zastosowały w konstrukcji podwozia SuperVana 4.2 zmodyfikowany układ hamowania regeneracyjnego z karbonowo-ceramicznymi tarczami, kute magnezowe felgi z wyścigowymi oponami Pirelli P Zero™ i zmodernizowane półosie napędowe. Przednia szyba została wykonana z tworzywa sztucznego, a minimalistyczne, wnętrze ogołocono z wszelkich zbędnych elementów, które mogłyby przeszkodzić w osiągnięciu przez SuperVana 4.2 najlepszego czasu w górach.

Pikes Peak International Hill Climb odbędzie się w niedzielę 25 czerwca 2023 roku. Więcej informacji na temat wydarzenia można znaleźć na stronie https://ppihc.org/. Nie przegap transmisji wyścigu na żywo na YouTube.

Mototarget.pl

Reklama

Reklama