Mięśnie skośne brzucha

Sprężyste mięśnie brzucha nie tylko pozwalają utrzymać estetyczną i sportową sylwetkę, ale również odciążają kręgosłup. Dla kręgosłupa stanowią naturalny gorset, który go stabilizuje, co znacznie zmniejsza ryzyko urazów. Na mięśnie brzucha składają się mięsień prosty, skośny zewnętrzny i wewnętrzny oraz poprzeczny brzucha. Należy pamiętać, że nawet najbardziej wyszukane ćwiczenia siłowe nie ukształtują mięśni brzucha, jeśli nie będziemy również wykonywać ćwiczeń aerobowych o niskiej i umiarkowanej intensywności oraz stosować racjonalnej nisko-energetycznej diety. Wówczas nawet najbardziej wytrenowane i silnie rozwinięte mięśnie pozostaną ukryte pod warstwą tkanki tłuszczowej i będą niewidoczne. Prawidłowa technika jest bardzo istotna w treningu mięśni brzucha, a wykonywanie ćwiczeń w małym zakresie ruchu może początkowo być odczuwalne jako efektywniejsze i intensywniejsze, ale może też prowadzić do stopniowego skracania mięśni. Nie należy również zapominać o ćwiczeniach rozciągających, które powinny być wykonywane po zakończeniu treningu.

Proponowane ćwiczenia można samodzielnie wykonać w domu. Nie trzeba do nich specjalistycznych urządzeń, a jedynie chęci i czas poświęcony na ćwiczenia. Jeśli na jednym treningu ćwiczymy tylko jedną grupę mięśniową – w tym przypadku mięśnie skośne brzucha – proponuję wykonanie wszystkich ćwiczeń. Każde z nich w trzech wolno wykonanych seriach z maksymalnym napięciem mięśni.

autor: Joanna Zapolska 
Joanna Zapolska jest doktorem nauk o kulturze fizycznej o specjalności fitness a także trenerem w fitness klubie Maniac Gym, wielokrotną Mistrzynią Polski w gimnastyce sportowej, Wicemistrzynią Świata w fitness i autorką programów telewizyjnych propagujących zdrowy styl życia.

www.zapolska.pl
www.maniacgym.pl