Łomża: Sezon ŁokeRowy za nami
W całym okresie funkcjonowania Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej najchętniej wybieranymi przez łomżan stacjami rowerowymi były te zlokalizowane przy Orliku oraz przy ul. Szmaragdowej. Rowery wypożyczano również przy Galerii Łomża oraz przy Aleja Park, natomiast najczęściej zwracano je na stacjach: Aleja Park oraz Orlik.
Łomżyńska Komunikacja Rowerowa składa się ze 100 rowerów tradycyjnych, 30 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 15 stacji. W 2024 roku w NEXTBIKE, obsługującym system wypożyczeń, zarejestrowano 4703 konta. Czas udostępnienia roweru typu electric wynosił 254 179 minut (średni czas wypożyczeń 45 minut), zaś smartbike – 282 371 minut (średni czas wypożyczeń 20 minut). Dzień, w którym odnotowano największe zainteresowanie to 4 maja. Wówczas z rowerów skorzystało 229 użytkowników.
Wypożyczenie roweru tradycyjnego na czas do 15 minut było bezpłatne. Korzystanie z niego od 16 do 60 minut to koszt 2 zł, a każda rozpoczęta kolejna godzina to 4 zł. W przypadku rowerów elektrycznych za przejazd do 15 minut należało zapłacić 1 zł, od 16 do 60 minut 3 zł, zaś za każdą następną rozpoczętą godzinę kolejne 5 zł. Kwota płatnych wypożyczeń jednośladów wyniosła: 47 805 zł.
Najczęściej do wypożyczania wykorzystywane były stacje w pobliżu Orlika przy ul. Katyńskiej (1785 wypożyczeń), na ul. Szmaragdowej (1733), koło Aleja Park (1551), przy Galerii Łomża (1537) i na Dworcu Miejskim (1281). Najchętniej rowery zwracano przy Aleja Park (1920 zwrotów), obok Orlika (1652), koło Dworca Miejskiego (1561) oraz koło Galerii Łomża (1524). Najmniej korzystano ze stacji zlokalizowanych na Bulwarach (342 wypożyczeń) oraz na Bawełnie (572). Dzięki technologii 4G, stacje stanowiły wirtualne strefy o promieniu 20 m od środka stacji rowerowej. Jednoślady można było zostawiać również poza wyznaczonymi do tego celu miejscami, co jednak było dodatkowo płatne. W ten sposób były one pozostawione 461 razy.
Łomżyńska Komunikacja Rowerowa jest realizowana w ramach projektu pn. „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Obsługę Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej zapewnia firma NEXTBIKE POLSKA S.A., z którą władze Łomży podpisały w umowę na dostawę, instalację i uruchomienie systemu roweru publicznego w naszym mieście oraz jego obsługę w latach 2022-2025.
Tekst: Marlena Choińska / UM w Łomży