Link building – najważniejsze pojęcia

Bez względu na to, czy link building powierzamy agencji czy też pozyskujemy linki samodzielnie, warto poznać związaną z nim terminologię. Poniżej przedstawiamy najważniejsze pojęcia z tego zakresu.

Pozycjonowanie strony nie może obejść się bez budowy bazy wartościowych linków. Link building jest procesem trudnym oraz pochłaniającym wiele czasu i pracy. Niezbędna jest fachowa, aktualizowana na bieżąco wiedza. Bez niej nasze działania przyniosą skutki odwrotne od zamierzonych, prowadząc nawet do banu w wynikach wyszukiwania Google. Warto więc to zadanie powierzyć specjalistom. Nawet mimo tego należy jednak znać przynajmniej podstawy link buildingu – w tym najważniejsze pojęcia. Omawiamy je w dalszej części artykułu.

Link

Inaczej hiperłącze lub odnośnik, rzadziej odsyłacz lub po prostu łącze. Link składa z kilku elementów: anchoru (kotwicy, wyświetlanego tekstu), adresu URL, atrybutów oraz tytułu (tekstu wyświetlanego po najechaniu kursorem). Z punktu widzenia SEO i link buildingu, odnośniki można podzielić między innymi na:

  • wewnętrzne (linkujące do innych podstron w ramach danego serwisu) oraz zewnętrzne (prowadzące z innych domen), nazywane też przychodzącymi lub zwrotnymi;
  • głębokie – rodzaj odnośników zewnętrznych prowadzących do konkretnej podstrony, nie strony głównej;
  • ukryte – ich wyświetlanie jest zablokowane za pomocą skryptu JavaScript. Mogą być stosowane w celu manipulowania oceną witryny przez roboty (technika tzw. black hat SEO) lub z innych przyczyn;
  • martwe – wiodące do nieistniejących adresów;
  • globalne – wyświetlane w ramach całego (lub prawie całego) serwisu. Zazwyczaj są zlokalizowane w stopce i menu.

Moc linku

Często używana jest anglojęzyczna nazwa link juice. Zależy od wartości konkretnej strony, na której link jest umieszczony. Ta z kolei wynika przede wszystkim z mocy innych prowadzących do niej odnośników. Wpływają na nią zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Moc przekazywana jest kolejnym podstronom, do których wiedzie łącze.

Zdobywanie linków

Reklama

To jedno z najczęściej używanych tłumaczeń angielskiego terminu link building. Pod tą nazwą kryją wszystkie działania, dzięki którym zwiększy się liczba odnośników do poszczególnych podstron serwisu.

Anchor

Jak już wspomnieliśmy, anchor jest tekstem wyświetlanym na stronie, po kliknięciu w który następuje przekierowanie pod wskazany adres. By link building rzeczywiście doprowadził do zwiększenia widoczności domeny w Google, ważne jest, by anchory były różnorodne, a ich użycie było uzasadnione specyfiką contentu. Wyróżniamy następujące ich rodzaje:

  • exact match: anchory zawierające tylko słowo kluczowe w nieodmienionej wersji (np. okna drewniane lub serwis komputerowy Warszawa);
  • partial match: składające się z odmienionych (w całości lub częściowo) słów kluczowych, niekiedy występujących w towarzystwie innych wyrazów (np. okien drewnianych czy w serwisie komputerowym w Warszawie);
  • zero match: anchor bez słowa kluczowego, zawierający wezwanie CTA lub opis zawartości strony;
  • brandowy: nazwa firmy, produktu lub serii;
  • sam adres URL;
  • obrazkowy np. w postaci banneru reklamowego;
  • mieszane (łączące cechy np. exact match i brandowego).

Atrybuty rel

Określają, jak ma zachować się robot Google w zetknięciu z danym odnośnikiem. Do 2019 w użyciu były dwa atrybuty: dofollow, mówiący, że bot ma podążać za linkiem i odwrotny do niego nofollow. Zgodnie z aktualnymi zaleceniami drugi atrybut powinien być zastępowany przez dwa alternatywne. Chodzi o ugc (user generated content), stworzony z myślą o komentarzach, postach na forach i innych treściach dodawanych przez użytkowników oraz sponsored, zarezerwowany dla linków reklamowych.

Toksyczne linki

Tą nazwą określa się niechciane odnośniki, przyczyniające się do obniżenia pozycji strony w wynikach. Problem zazwyczaj domen zarejestrowanych dawno temu, pozycjonowanych według zasad sprzed 2012 lub po prostu nieumiejętnie. Mogą to być linki pochodzące z niskiej jakości zapleczy lub SWL-i. Druga kwestia to nieetyczne działania konkurencji, takie jak depozycjonowanie. Takie łącza można „odpiąć” od naszej witryny za pomocą udostępnionego przez Google narzędzia Disavow Tool.