Karta ratownicza to szybsza akcja ratownicza.

 Zwykła kartka papieru, wydrukowana na kartce formatu A4, która może uratować życie – oto karta ratownicza. Także Ty możesz wyposażyć w nią swoje auto.
Karta ratownicza to ustandaryzowana informacja graficzna, wydrukowana na kartce papieru w formacie A4, która przedstawia schemat pojazdu z zaznaczeniem umiejscowienia najważniejszych z punktu widzenia służb ratowniczych elementów, m.in. miejsc wzmocnień karoserii, rozmieszczenia poduszek powietrznych, napinaczy pasów, akumulatorów oraz zbiorników paliwa i gazu. Fizycznie karta ratownicza wkładana jest w samochodzie za osłonę przeciwsłoneczną kierowcy. O tym, że w danym aucie ratownik znajdzie kartę, informuje go natomiast specjalna naklejka na przedniej szybie pojazdu. Nalepka powinna być umieszczona w lewym dolnym rogu przedniej szyby.
Według badań niemieckiego automobilklubu ADAC wynika, że zespół ratowniczy, który posiada dostęp do karty ratowniczej jest w stanie rozciąć dach w czasie krótszym o 8 minut niż ekipa, która nie miała możliwości zapoznania się z kartą. Dzięki kartom cała akcja ratunkowa jest krótsza nawet o 30%. Kartę ratowniczą można odebrać w salonach sprzedaży i w autoryzowanych stacjach obsługi na terenie całego kraju. Lista salonów biorących udział w akcji dostępna jest na stronie www.kartyratownicze.pl. Wystarczy odwiedzić punkt i poprosić obsługę o kartę dostosowaną do swojego pojazdu. Karty są dostępne dla większości modeli samochodów wyprodukowanych od lat 1998 – 2000.
Pomysłodawcą wprowadzenia kart ratowniczych na polski rynek był Andrzej Stefańczyk – dyrektor w firmie Super Cars. Jak sam przyznaje – akcje po raz pierwszy zaobserwował w Niemczech. I właśnie wtedy postanowił przenieść ten pomysł na rodzimy rynek. U naszych zachodnich sąsiadów system rozwinięty jest już bardzo mocno – karty ratownicze podpięte są pod centralną ewidencję pojazdów, a co za tym idzie już w drodze na miejsce zdarzenia służby ratownicze mogą zapoznać się z kartą ratowniczą pojazdu uczestniczącego w kolizji.
W Polsce oficjalny start akcji „Karta ratownicza w pojeździe” nastąpił 8 stycznia 2014 r. Jej organizatorami są Związek Dealerów Samochodów, Państwowa Straż Pożarna, a także Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. W ciągu 22 miesięcy do akcji dołączyło ponad 600 firm związanych z szeroko rozumianą branżą motoryzacyjną, w tym całe sieci dealerskie grupy Volkswagena, grupy Fiata, Opla i Suzuki. Biorą w niej udział także aktywnie firmy ubezpieczeniowe: Benefia, Ergo Hestia i Warta oraz firmy leasingowe np. Raiffeisen Leasing. Dotychczas rozdystrybuowano ponad 600 tys. kart. Docelowo Karta Ratownicza powinna znaleźć się jednak w zdecydowanej większości samochodów poruszających się po polskich drogach. Wyzwanie jest zatem ogromne, ale nadrzędnym celem jest bezpieczeństwo milionów kierowców i pasażerów. Zachęcamy Państwa do odwiedzenia salonów samochodowych biorących udział w akcji (lista salonów dostępna na stronie

Reklama