Reklama
Kanon Lektur na Konferencji UwB
Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku serdecznie zaprasza na dwudniową konferencję naukową zatytułowaną „Kanon i poza kanonem lektur szkolnych”, która odbędzie się 23-24 maja 2025 roku. Wydarzenie zgromadzi ponad 40 ekspertów z dziedziny polonistyki, reprezentujących różnorodne ośrodki akademickie i instytucje edukacyjne z całego kraju.
Co nas czeka na konferencji?
Uczestnicy konferencji będą mieli okazję do zgłębiania i dyskusji na temat obecnego kanonu literatury szkolnej oraz jego ewolucji. Tematyka obrad obejmie zarówno dzieła uznane za klasykę, jak „Pan Tadeusz” czy „Lalka”, jak i mniej tradycyjne formy literackie, które mogą wzbogacić edukację polonistyczną, takie jak literatura fantastyczna, komiksy czy picture books.
Ważne tematy i nowe perspektywy
Podczas konferencji poruszone zostaną kwestie dotyczące miejsca literatury dawnej, romantycznej, a także tej związanej z doświadczeniem wojny w szkolnym kanonie lektur. Referenci zastanowią się również nad rolą literatury w kształtowaniu świadomości młodych ludzi na tematy współczesne, takie jak kryzys klimatyczny.
„Literatura nie jest tylko dziedzictwem przeszłości, ale także narzędziem zrozumienia teraźniejszości i kształtowania przyszłości,” mówi dr hab. Anna Nosek, przewodnicząca komitetu naukowego konferencji.
Organizatorzy i patronat
Konferencja organizowana jest przez Katedrę Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych UwB wraz z innymi jednostkami wydziału. Cieszy się również patronatem prof. Jarosława Ławskiego, Dziekana Wydziału Filologicznego, oraz dr hab. Krzysztofa Korotkicha, Prorektora ds. kształcenia UwB.
Informacje praktyczne
- Data: 23-24 maja 2025
- Miejsce: Wydział Filologiczny, Plac Niezależnego Zrzeszenia Studentów 1, 15−420 Białystok
- Kontakt: Dr Elżbieta Jurkowska, Dr Ewa Gorlewska, Dr Anna Nosek
- Email: e.jurkowska@uwb.edu.pl, e.gorlewska@uwb.edu.pl, a.nosek@uwb.edu.pl
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych, zarówno badaczy, nauczycieli, jak i studentów, do uczestnictwa w tej wyjątkowej wymianie myśli i doświadczeń, która ma na celu nie tylko analizę, ale i możliwe przekształcenia w sposobie myślenia o literaturze w edukacji. To doskonała okazja do zdobycia nowych inspiracji i narzędzi niezbędnych w pracy edukacyjnej i badawczej.
Reklama