» Honda Forza 125 na rok 2022

Honda Forza 125 to skuter zaprojektowany specjalnie dla europejskich nabywców, wymagających pod każdym względem bardzo dużo od swojego pojazdu. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2015 roku, skuter spełniał z nawiązką wszystkie te oczekiwania, ewoluując z każdym rokiem modelowym, jak chcieli tego użytkownicy i zdobywając ponad 80 000 klientów.

 

Już od czasu premiery, Forza 125 trafiła w gusta klientów, udowadniając to natychmiastowym sukcesem sprzedażowym, uzyskanym dzięki udanemu połączeniu elementów sportowych z cechami ‘GT’ w charakterystycznym projekcie stylistycznym. Nowa, czterozaworowa wersja silnika Hondy – eSP („enhanced Smart Power”), kompaktowe wymiary, sportowy charakter i wzorowe prowadzenie, zapewniają maszynie zwinność w miejskim ruchu ulicznym. Komfortowe siedzenie, ochrona przed wiatrem i spora moc w górnym zakresie obrotów, pozwalają natomiast na pokonywanie długich autostradowych odcinków bez żadnych trudności. Dodajmy do tego duży schowek, wyposażenie godne segmentu premium, nową estetykę pełną ostrych linii i jakość wykonania, z jakiej słyną Hondy, a zrozumiemy błyskawiczną popularność skutera.

 

Co ważne, Forza 125 nie lubi stać w miejscu, także pod względem technicznym. W modelu na rok 2018 Forza 125 nie pozwoliła wyprzedzić się konkurencji, prezentując kompletny, sportowy restyling i zorientowane na użytkownika modernizacje. Objęły one między innymi pełne oświetlenie LED oraz elektryczną regulację szyby osłaniającej przed deszczem i wiatrem. W roczniku 2021 zadbano o poprawę estetyki i dodatkowe walory użytkowe.

 

Opis modelu

 

Kosmetyczne zmiany w przednich i bocznych owiewkach, lusterkach, tylnych panelach bocznych i pokrywie silnika odświeżyły wzornictwo modelu Forza 125, wprowadziły bardziej elegancki wygląd i poprawiły aerodynamikę. Szyba o udoskonalonej geometrii zyskała dodatkowe 40 mm zakresu regulacji położenia. Gniazdo ładowania USB zastąpiło gniazdo ACC 12V.

 

Podwozie pozostało niezmienione, ale czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik SOHC otrzymał wsparcie systemu Honda Selectable Torque Control (HSTC), zapewniającego utrzymywanie przyczepności tylnego koła. Silnik spełniał również normę czystości spalin EURO 5.

 

Forza 125 na rok 2022 otrzyma stylowe, zwiększające jej atrakcyjność opcje kolorystyczne.

 

Kluczowe funkcje

 

Wyposażenie i stylistyka

 

– Elektrycznie ustawiana szyba regulowana w zakresie 180 mm

– Miejsce na dwa pełnowymiarowe kaski pod siedzeniem oraz nowe gniazdo ładowania USB

– Inteligentny kluczyk obsługujący stacyjkę i opcjonalny 45-litrowy kufer górny

– Światła kierunkowskazów z funkcją sygnału awaryjnego hamowania

 

Nowe linie skutera Forza 125 zdają się wypływać spod przedniej szyby, której położenie można regulować przełącznikiem po lewej stronie kierownicy w zakresie 180 mm. Szyba została zaprojektowana tak, by zapewnić ochronę przed wiatrem, kierując przepływ powietrza obok i nad głowę kierowcy, zmniejszając przy tym hałas powodowany przez wiatr.

 

Stabilność i komfort przy większych prędkościach lub na długich dystansach można natychmiast zamienić w większe poczucie swobody podczas miejskich dojazdów, dzięki ustawieniu szyby w niższej pozycji. Celem podwyższenia komfortu przy większych prędkościach, większy przedni kanał powietrza wprowadza podciśnienie przed kierowcą, redukując naturalny efekt wiatru pchającego kierowcę do tyłu.

 

Ostre linie modelu Forza 350 były nie tylko zabiegiem stylistycznym, ale także miały na celu poprawę parametrów aerodynamicznych maszyny. Dzięki nim skuter wyróżnia się czystą, nowoczesną formą, podkreślającą sportową energię, a także elegancję, której oczekuje się od pojazdów segmentu premium. Słowa kluczowe, jakimi kierowali się styliści projektując skuter Forza – „agresywny, techniczny i mocny” – znajdują wyraz w nowych kształtach obudowy reflektora, przypominającej spoiler, odświeżonych bocznych owiewkach z charakterystyczną linią wzorniczą „Z” czy w stromo opadającej linii tylnych osłon bocznych, dodającej futuryzmu stylistyce maszyny.

 

Szerokość kierownicy wynosi 750 mm, a lusterka umieszczono na wysokości 1125 mm. Są to idealne wymiary do przeciskania się przez ulice zakorkowane samochodami. Wysokość siedzenia pozostaje niezmieniona i wynosi 780 mm, jego długość zapewnia sporo miejsca i wygody dla kierowcy i pasażera. Całe oświetlenie wykonano w technice LED.

 

Dwa pełnowymiarowe kaski mogą być przechowywane pod siedzeniem, można też podzielić schowek na część przeznaczoną na kask lub kombinezon przeciwdeszczowy oraz na część mieszczącą torby o rozmiarze A4. Kieszeń w wewnętrznej przedniej owiewce jest zamykana na klucz, a jej wnętrze może być zaaranżowane dla potrzeb kierowcy, na przykład do przewozu telefonu czy butelki z wodą. Gniazdo ładowania USB zastępuje gniazdo ACC 12V.

 

Inteligentny kluczyk modelu Forza 125, oprócz sterowania głównym włącznikiem zapłonu i blokowaniem schowka, zarządza dostępnym w opcji, zdejmowanym kufrem górnym o pojemności 45 litrów. Wystarczy, że kluczyk jest w kieszeni kierowcy, a zamek kufra automatycznie blokuje się, gdy oddali się on od skutera. Kufer można również zamknąć kluczykiem w standardowy sposób. Mechanizm uruchamiający umieszczono w tylnej części obudowy, aby zachować wewnętrzną pojemność kufra.

 

Zespół wskaźników wyposażono w analogowy prędkościomierz i analogowy obrotomierz (z przeprojektowanymi tarczami), rozmieszczone po bokach wyświetlacza cyfrowego, który można przełączać pomiędzy trzema trybami pracy: 1) licznik kilometrów, teoretyczny zasięg, chwilowe zużycie paliwa; 2) dzienny licznik przebiegu, średnie zużycie paliwa i timer; 3) temperatura otoczenia i wskaźnik stanu akumulatora.

 

Forza 125 na rok 2022 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:

 

 

 

Pearl Falcon Grey **NOWOŚĆ w modelu 2022**

 

Mat Pearl Pacific Blue **NOWOŚĆ w modelu 2022**

 

Pearl Nightstar Black

 

Mat Cynos Grey Metallic  

 

Mat Carnelian Red Metallic

 

 

Silnik

 

– Silnik o pojemności 125 cm3 o mocy maksymalnej 11 kW i momencie obrotowym 12,2 Nm

– Silnik skonstruowany w technice eSP (enchanced Smart Power), wyposażony w system Idling Stop.

– Zużycie paliwa 2,3 l/100 km zapewniające zasięg 500 km

– Układ wyboru momentu obrotowego Hondy (HSTC) zwiększający pewność kierowcy

 

Czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik SOHC enhanced Smart Power (eSP) zapewnia moc 15 KM (11 kW) przy 8750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 12,2 Nm osiągany przy 6500 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 53,5 mm x 55,5 mm, ze stopniem sprężania 11,5:1.

 

Forza 125 doskonale przyspiesza już ze startu zatrzymanego (na pierwsze 200 m potrzebuje zaledwie 13,3 sekundy), a charakterystyka silnika w zakresie średnich prędkości obrotowych zapewnia dynamiczne reakcje w typowym dla jazdy miejskiej zakresie prędkości 40-60 km/h. Skuter bez wysiłku pozwala na utrzymywanie stałej prędkości około 90 km/h, przy prędkości maksymalnej wynoszącej 108 km/h.

 

Gdzie tylko było to możliwe, w opracowanym przez Hondę silniku eSP zastosowano rozwiązania techniczne zapewniające obniżenie strat tarcia. Kompaktowa komora spalania i wtrysk paliwa PGM-FI, z zasilaniem powietrzem dostarczanym z 4,7-litrowego airboxu i kanałem ssącym o średnicy 26 mm, przyczyniają się do optymalnej wydajności spalania i chłodzenia. Dobre rozplanowanie lokalizacji takich elementów jak pompa oleju (wbudowana w skrzynię korbową), pozwoliło na podniesienie sprawności skutera.

 

Cylinder o osi przesuniętej względem osi wału korbowego pozwolił na zmniejszenie tarcia wywołanego kontaktem tłoka z gładzią cylindra, dzięki czemu energia spalania przekazywana jest na wał korbowy z większą sprawnością. Żeliwna, „kolczasta” tuleja cylindrowa (wyposażona od zewnątrz w niewielkie wypustki), pozwala na skuteczniejsze zapobieganie odkształceniom cieplnym wnętrza cylindra. Taka konstrukcja obniża naprężenia w pierścieniach tłokowych, zmniejszając straty tarcia.

 

Wysokowydajna chłodnica, wbudowana w zewnętrzną, prawą stronę skrzyni korbowej, wykorzystuje niewielki, lekki wentylator, redukujący tarcie i obniżający opory powietrza. Opory toczenia w zespole przekładni zmniejszono dzięki trzem głównym łożyskom o niskich oporach toczenia, zaprojektowanym tak, by przenosić obciążenia, którym łożysko jest rzeczywiście poddawane. Koło napędowe ma konstrukcję płetwową, która obniża opór powietrza, a koło prowadzące wywiera zmniejszony nacisk na pasek napędowy, redukując straty w przekładni.

 

Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik, pracujący także jako alternator (ACG) jest montowany wprost na końcu wału korbowego. Bezpośrednio obracając wał korbowy, eliminuje on hałas spowodowany sprzęganiem kół zębatych i pracą zazębień. W ramach aktualizacji na 2021 rok przeprojektowano pokrywę silnika i wahacz.

 

System Idling Stop automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach pracy na biegu jałowym, gdy Forza jest nieruchoma i załączony jest hamulec, a następnie, natychmiast po obróceniu manetki przepustnicy, ponownie uruchamia  silnik. Rozwiązanie to jest wyjątkowo przyjazne w użyciu dzięki rozrusznikowi ACG i systemowi cofania wału korbowego, który przywraca go do pierwotnej pozycji przed suwem ssania oraz dzięki mechanizmowi dekompresji, który minimalizuje opory rozruchu powodowane sprężaniem. System Idling Stop monitoruje poziom naładowania akumulatora i w razie potrzeby wyłącza się, by uniknąć nadmiernego rozładowania. W skuterze zastosowano akumulator YTZ8V o przedłużonej żywotności.

 

Jednym z założeń przyjętych przy konstruowaniu pierwszej wersji skutera Forza 125, było zapewnienie zasięgu gwarantującego konieczność tankowania tylko raz w tygodniu, przy typowym stylu użytkowania. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa, wynoszącemu około 2,3 l/100km (w cyklu pomiarowym WMTC) i zastosowaniu zbiornika paliwa o pojemności 11,5 litra, uzyskano prawie 500 km zasięgu.

 

Silnik spełnia też normę czystości spalin EURO 5, która obowiązuje od 1 stycznia 2020 roku i stawia znacznie bardziej rygorystyczne wymagania w porównaniu z normą EURO 4..Wymogi te obejmują znaczną redukcję dozwolonych emisji tlenku węgla, zmniejszenie całkowitej emisji węglowodorów o ponad 40%, skuteczniejsze wykrywanie przerw zapłonu oraz wprowadzenie limitu cząstek stałych.

 

Dodatkowym rozwiązaniem technicznym, zwiększającym pewność kierowcy na mokrej nawierzchni, jest system kontroli momentu obrotowego Honda Selectable Torque Control (HSTC), którego zadaniem jest nadzorowanie przyczepności tylnego koła. Dioda 'T’ (przyczepność) w zespole wskaźników miga, gdy HSTC aktywnie zmniejsza poślizg koła. System HSTC można całkowicie wyłączyć.

 

 

Podwozie

 

Skuter zbudowany na stalowej ramie, z widelcem teleskopowym 33 mm z przodu i podwójnymi amortyzatorami z możliwością regulacji obciążenia wstępnego z tyłu

Masa z płynami wynosząca zaledwie 161 kg, większa zwinność i łatwość użytkowania

Obręcze kół wykonane z odlewanego aluminium, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu oraz system ABS jako standard

 

Niezmieniona w modelu na sezon 2022, rama ze stalowych rur decyduje o charakterze podwozia Forza 125, zapewniając niezbędną sztywność i wytrzymałość w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych, z jakimi skuter będzie musiał sobie radzić Solidnemu widelcowi teleskopowemu z goleniami 33 mm, towarzyszą z tyłu dwa amortyzatory z 7-stopniową regulacją wstępnego obciążenia sprężyn, współpracujące z jednoczęściowym aluminiowym wahaczem.

 

Forza 125, ze swoją niewielką masą wynoszącą zaledwie 161 kg, jest łatwa do parkowania i manewrowania przy minimalnych prędkościach. Rozstaw osi wynoszący 1 505 mm zapewnia stabilność, a geometria z kątem pochylenia główki ramy 26.5° i wyprzedzeniem 89 mm gwarantuje sprawne i precyzyjne kierowanie skuterem.

 

Na aluminiową, 15-calową obręcz przedniego koła założono oponę 120/70-15, natomiast 14-calową obręcz tylnego koła wyposażono w oponę 140/70-14, osiągając w ten sposób maksimum przyczepności i wysoki komfort jazdy. Przednie koło hamuje duża pojedyncza tarcza o średnicy 256 mm, na tylnej osi zastosowano tarczę o średnicy 240 mm, a bezpieczeństwo przy hamowaniu na śliskich nawierzchniach gwarantuje system ABS.

 

Akcesoria

Dla modelu Forza 125 dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy, takich jak:

 

 

Kufer górny Smart top o pojemności 45 litrów

 

35-litrowy kufer górny

 

Tylny bagażnik (montaż bezpośredni)

 

Wewnętrzne torby

 

Podgrzewane manetki

 

Dane techniczne

 

SILNIK

 

Typ

4-suwowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa

125 cm3

Średnica x skok tłoka

53,5 mm x 55,5 mm

Stopień sprężania

11.5:1

Moc maksymalna

15 KM (11,0 kW) przy 8750 obr/min

Maks. moment obrotowy

12,2 Nm przy 6500 obr/min

Pojemność układu smarowania

0,9 litra

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa

Zbiornik paliwa

11,5 l

Zużycie paliwa

2,3 l/100 km

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Rozrusznik

Elektryczny

Akumulator

12V-7A

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre, automatyczne sprzęgło odśrodkowe

Typ skrzyni biegów

V-Matic

RAMA

 

Typ

Stalowa typu under bone

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2 140 mm x 755 mm x 1 500 mm

Rozstaw osi

1,505 mm

Kąt pochylenia kolumny

26,5°

Wyprzedzenie

89 mm

Wysokość siedziska

780 mm

Prześwit

145 mm

Promień skrętu

2,3 m

Masa własna

161 kg

ZAWIESZENIE

 

Przód

Widelec teleskopowy 33 mm

Tył

Podwójne amortyzatory

KOŁA

 

Przód

Odlew aluminiowy

Tył

Odlew aluminiowy

Opona przednia

120/70-15 56P

Opona tylna

140/70-14 68P

HAMULCE

 

Przód

Pojedyncza tarcza 256 mm

Tył

Pojedyncza tarcza 240 mm

OŚWIETLENIE

 

Reflektor

LED

Światła tylne

LED

Źródło: Mototarget.pl

Reklama