Ford ogłasza trzyletnie testy E-Transita zasilanego ogniwami wodorowymi

Ford prowadzi badania nad potencjałem wodoru jako źródła energii ogniw, testowanych na pokładzie Forda E‑Transita.



Projekt ma na celu ustalenie, czy technologia wodorowych ogniw paliwowych moe pomóc w uzyskaniu wikszego zasigu bezemisyjnej jazdy, co jest istotne w przypadku klientów intensywnie eksploatujcych E‑Transita na dugich dystansach, z maksymalnym obcieniem, z dodatkowymi urzdzeniami konwersji (jak np. agregaty chodnicze) i przy ograniczonych moliwociach adowania w czasie pracy zmianowej.
 

Konsorcjum Forda, skadajce si z szeciu liderów skupionych wokó technologii motoryzacyjnych i partnerów z brany flotowej, finansowane czciowo przez Centrum Zaawansowanych Napdów (APC), pomoe równie doprecyzowa wymagania dotyczce dodatkowej infrastruktury, pozwalajcej na tankowanie wodoru.

 

Ford Pro – dzia firmy odpowiadajcy za sektor pojazdów uytkowych i usug – wykorzysta program pilotaowy do rozszerzenia swojego potencjau w dziedzinie konwersji pojazdów. Projekt moe liczy na wsparcie inynierów z zakadów Forda w Dagenham, a take specjalistów z pobliskiego Centrum E‑Transita w Dunton, z hrabstwa Essex w Wielkiej Brytanii.

 

Tim Slatter, prezes Forda w Wielkiej Brytanii, powiedzia: „Ford uwaa, e ogniwa paliwowe mog mie zastosowanie w jego najwikszych, najciszych samochodach dostawczych, które zyskaj atut bezemisyjnoci. Ogniwa mog jednoczenie zaspokoi wysokie dzienne zapotrzebowanie na energi naszych klientów.”

 

„Ford szczyci si godnym podziwu dorobkiem w sektorze pojazdów uytkowych, dziki niestrudzonemu Transitowi, cieszymy si wic z poszukiwania nowych ekologicznych rozwiza dostaw dla naszych najciej pracujcych samochodów ciarowych” – doda.

 

Zintegrowane rozwizania zapewniajce bezemisyjn eksploatacj

Projekt Forda zwizany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napdzajcymi E‑Transita, realizowany wspólnie z Advanced Propulsion Centre, ma za zadanie potwierdzenie biznesowej opacalnoci samochodu. W badaniach poczyy dowiadczenia: Ford, jako 57-letni lider brytyjskiego rynku pojazdów dostawczych oraz eksperci w dziedzinie ukadów napdowych wykorzystujcych ogniwa paliwowe, a take operatorzy flot, a wród nich Ocado Retail. Innymi partnerami w projekcie s:

firma bp, zajmujca si rejestrowaniem zuycia wodoru i okreleniem wymaga dotyczcych infrastruktury;

firma Cambustion, testujca system ogniw paliwowych; Viritech, który projektuje systemy magazynowania wodoru;

Cygnet Texkimp, dostarczajcy elementy z wókna wglowego do zbiorników cinieniowych.

Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzaj energi elektryczn w procesie syntezy znajdujcego si w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem, przy czym proces ten jest w peni bezemisyjny, zasig pojazdu duo wikszy, a tankowanie trwa wyjtkowo krótko. Ford bada technologi ogniw paliwowych od lat 90. ubiegego wieku, opracowujc wiele prototypów, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX, zademonstrowa po raz pierwszy model E‑Transita z ogniwami paliwowymi.

 

Krótkoseryjna flota testowa omiu Fordów E‑Transitów napdzanych ogniwami paliwowymi bdzie eksploatowana w szeciomiesicznych etapach, w cigu trzyletniego projektu do 2025 roku. Dane z floty testowej dostarcz informacji na temat cakowitych kosztów posiadania i eksploatacji duego samochodu dostawczego o wyduonym zasigu i czasie pracy, który bez potrzeby adowania w cigu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.

 

Prototypowe Fordy E‑Transity bd wyposaone w zestawy ogniw paliwowych o duej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod ktem bezpieczestwa, pojemnoci, kosztów i masy. Wanym elementem projektu bdzie ocena skutecznego i opacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.

 

Wizja zakadów Dagenham

Transity, montowane w Turcji, trafiaj na uruchomione za zgod rzdu wasne nabrzee portowe zakadów Forda w Dagenham, bdce czci strefy Thames Freeport.

 

Projekt zwizany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napdzajcymi E‑Transita przyczynia si do realizacji strategicznego planu Forda, który zakada uruchomienie montau krótkich serii gotowych do konwersji pojazdów, napdzanych wodorem. w efekcie podniesie to kompetencje pracowników i wpynie na sektor przemysu zwizany z wodorem. Pojazdy testowe dostarcz odpowiedzi na pytanie: jakie moe by obecne i przysze zapotrzebowanie na paliwa alternatywne w rejonie ujcia Tamizy.

 

Obszar zakadów Forda w Dagenham, w strefie Freeport, jest obsugiwany przez wasne poczenie kolejowe Forda i ssiaduje z drogami ekspresowymi A13 / M25, co zachcio do wybrania tej lokalizacji przez takich partnerów jak MS-RT.

 

W drodze ku lepszemu

Projekt napdzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi E‑Transita wpisuje si w plan Forda „Droga ku lepszemu” (Road to Better), okrelajcy cele zrównowaonego rozwoju firmy. Demonstruje te, e inicjatywy Forda na naszym kontynencie zapewni europejskiemu oddziaowi globalne przodownictwo pod wzgldem neutralnoci wglowej do roku 2035.

 

Od 2017 roku Ford zmniejszy emisj swoich zakadów produkcyjnych o 40%. Udzia w tym miay zakady Dagenham, gdzie zeszoroczne oszczdnoci energii osigny warto 11 500 funtów dziennie.

Mototarget.pl

Reklama