Reklama

Reklama

» Ford i Volkswagenem rozszerzają globalną współpracę dot. pojazdów autonomicznych oraz…


  • Volkswagen wspólnie z Fordem inwestuje w firmę Argo AI specjalizującą się w platformach dla pojazdów autonomicznych, której wartość szacowana jest na ponad 7 miliardów dolarów. Inwestycja pozwoli obydwu firmom na niezależne zastosowanie na globalną skalę systemów autonomicznej jazdy firmy Argo AI we własnych modelach.
  • Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji aut elektrycznych i opracuje co najmniej jeden bezemisyjny, wysoko wolumenowy model, który znajdzie się w sprzedaży w Europie w 2023 roku. 
  • Ford i Volkswagen prowadzą zgodnie z planem prace konstrukcyjne w dziedzinie aut dostawczych i pick-upów średniej wielkości, które od 2022 roku mają być oferowane w określonych regionach przez każdą markę. Wspólne prace pozwalają znacznie ograniczyć koszty.
  • W globalnej współpracy Forda i Volkswagena nie przewiduje się żadnych związków kapitałowych między koncernami, ma ona każdego roku przynosić znaczne korzyści finansowe. 

 

 

Prezes Zarządu dr Herbert Diess (Volkswagen AG), Jim Hackett (Ford) oraz Bryan Salesky (Argo AI) potwierdzili, że Volkswagen i Ford zainwestują w firmę Argo AI specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu jazdy autonomicznej. Dzięki przyszłej współpracy z Volkswagenem i Fordem opracowany przez Argo AI Self Driving System (SDS) będzie pierwszym systemem służącym do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA.

 

Fakt, że obydwie firmy operują w globalnej skali stwarza ponadto firmie Argo AI możliwość zastosowania nowej technologii na kolejnych rynkach. Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach system SDS firmy Argo AI w celu rozbudowy usług mobilnych.

 

SDS ma umożliwić automatyczną jazdę na poziomie 4 według SAE, a przede wszystkim otworzyć nowe możliwości w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (ridersharing) i usług kurierskich w centrach miast poprzez zastosowanie pojazdów poruszających się automatycznie.

 

Ford i Volkswagen otrzymają takie same udziały w firmie Argo AI i łącznie obejmą znaczną większość udziałów firmy. Pozostałe udziały zostaną przeznaczone dla pracowników Argo AI. Porozumienie wejdzie w życie pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich instytucji nadzorczych oraz po spełnieniu warunków umowy.

 

Jim Hackett, CEO Forda, powiedział: „Ford i Volkswagen nadal pozostaną konkurentami; współpraca obydwu firm z Argo AI zwiększy efektywność, stworzy efekt skali i zwiększy zasięg geograficzny w dziedzinie autonomicznej jazdy. Globalna współpraca w wielu obszarach spowoduje, że z pełną energią będziemy mogli prowadzić prace nad inteligentnymi pojazdami”.

 

Jako jeden z pierwszych producentów samochodów Ford wykorzysta również modułową platformę MEB Volkswagena służącą do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford będzie oferował w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB. Ford spodziewa się w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600.000 sztuk w ciągu sześciu lat. Ponadto Ford zbada możliwość zaoferowania na europejskim rynku drugiego modelu bazującego na platformie MEB.

 

Elementem europejskiej strategii Forda jest wykorzystywanie własnych atutów i ich rozbudowa. Oznacza to nacisk na pojazdy użytkowe, atrakcyjne crossovery i importowane modele o statusie ikony, jak Mustang czy Explorer.

 

Od 2016 roku Volkswagen zainwestował w opracowanie platformy MEB siedem miliardów dolarów. W ciągu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW.

 

Ford inwestuje łącznie 11,5 miliarda dolarów w elektryfikację swojej globalnej palety modeli. W tej kwocie zawiera się też współpraca z Volkswagenem w zakresie wykorzystania platformy MEB. Dzięki niej Ford zamierza zwiększyć ofertę elektrycznych aut przeznaczonych dla klientów w Europie oraz zrealizować własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.

 

„W przyszłości coraz więcej klientów będzie korzystało z opracowanych przez koncern Volkswagen innowacyjnych rozwiązań w zakresie konstrukcji pojazdów elektrycznych, a wraz z nimi skorzysta środowisko naturalne. Nasza współpraca z Fordem rozwija się coraz bardziej obiecująco. Sprawdzamy kolejne możliwości” – powiedział Herbert Diess. „Zwiększenie zakresu wykorzystania naszej modułowej platformy MEB zmniejsza koszty konstrukcji bezemisyjnych samochodów i pozwala na jeszcze większe i szybsze upowszechnienie aut elektrycznych na całym świecie. Poprawia to sytuację obydwu przedsiębiorstw dzięki zwiększeniu efektywności kapitału, dalszy wzrost i zwiększenie konkurencyjności”.

 

Współpraca przedsiębiorstw wykracza poza wspólną inwestycję w Argo AI, nie przewiduje się jednak wymiany wzajemnych udziałów. Kieruje nią wspólne gremium, w którego skład wchodzą osoby zarządzające z obydwu przedsiębiorstw, na czele zaś stoją prezesi zarządów – Diess i Hackett.

 

Volkswagen i Ford prowadzą wspólne prace rozwojowe nad pickupami średniej wielkości przeznaczonymi do sprzedaży na całym świecie od 2022 roku oraz nad mającymi zadebiutować później użytkowymi vanami.

 

Równe udziały w Argo AI

 

Volkswagen zainwestuje w firmę Argo AI łącznie 2,6 miliarda dolarów. Z jednej strony poprzez udostępnienie środków finansowych w wysokości jednego miliarda dolarów, z drugiej wnosząc swoją firmę Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość określa się na 1,6 miliarda dolarów. W AID pracuje 200 ekspertów, większość z nich nad nowymi rozwiązaniami technicznymi w dziedzinie jazdy autonomicznej na potrzeby koncernu Volkswagen.

 

Poza tym w ciągu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziały w Argo AI o łącznej wartości 500 milionów dolarów. Ford zainwestuje jeszcze 600 milionów dolarów z zakomunikowanej wcześniej gotówkowej inwestycji w wysokości miliarda dolarów w Argo AI. Wartość Argo AI – włącznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów.

 

W otwarciu nowych dziedzin działalności związanych z jazdą autonomiczną Volkswagen i Ford widzą znaczny potencjał do zyskownego wzrostu.

 

Argo AI planuje ścisłą współpracę z Fordem i Volkswagenem. Obydwa koncerny samochodowe mają uzyskać dostęp do technologii, którą wykorzystają do rozwoju i wielkoseryjnej produkcji pojazdów autonomicznych. Rozważa się bezpieczne, niezawodne i stałe wykorzystanie tego rodzaju aut w dziedzinie ridesharingu i dostaw towarów.

 

Bryan Salesky, współtwórca i CEO firmy Argo AI, stwierdził: „Argo AI dzięki swojej jasno określonej misji i obietnicy partnerów, że wykorzystają opracowane rozwiązania techniczne w swoich samochodach mogło zatrudnić najlepszych ekspertów. Dzięki połączeniu z AID nasz zespół zyska jeszcze bardziej międzynarodowy charakter. Jestem pewien, że również to pozwoli zyskać dla Argo AI jeszcze więcej doskonałych specjalistów na świecie. Ponadto, dzięki zaangażowaniu Forda i Volkswagena, rozwiązania Argo AI znajdą zastosowanie na niemal wszystkich rynkach Ameryki Północnej i Europy, w samochodach różnych marek i o różnej konstrukcji”.

 

Siedziba AID w Monachium stanie się główną europejską kwaterą Argo AI zarządzaną przez Karlheinza Wurma, obecnie CEO firmy AID. Po połączeniu z AID wzrośnie liczebność zespołu Argo AI z dotychczasowych 500 do 700 zatrudnionych na całym świecie. Wraz z centralą koncernu znajdującą się w Pittsburghu w Pensylwanii oraz siedzibą w Monachium Argo AI prowadzi pięć centrów rozwojowych – pozostałe znajdują się w Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) i w Palo Alto (Kalifornia). Argo AI testuje razem z Fordem system SDS w Miami i Waszyngtonie DC. Tam właśnie planuje się wprowadzenie w przyszłości komercyjnych usług mobilnych.

 

Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji 600.000 samochodów

 

Ford zamierza skonstruować własny samochód elektryczny korzystając z modułowej platformy MEB Volkswagena. Model opracowany w niemieckim centrum Forda w Kolonii-Merkenich ma się pojawić na rynku w 2023 roku.

 

Obydwa przedsiębiorstwa zamierzają ponadto rozszerzać współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford i Volkswagen przekształcają się w dostawców pojazdów opracowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oferowanych w przystępnej cenie. Elektryczne środki transportu mają dla obydwu firm znaczenie strategiczne.

 

Umowa z Fordem jest jednym z filarów strategii Volkswagena w dziedzinie elektromobilności. Zwiększa ona zakres elektryfikacji w przemyśle samochodowym i wspiera globalne wysiłki, aby wdrożyć cele określone w paryskim porozumieniu klimatycznym, przewidujące neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 roku.

 

Planowa współpraca w dziedzinie użytkowych vanów i pick-upów

 

Ford i Volkswagen realizują zapowiedzianą wcześniej współpracę w dziedzinie lekkich pojazdów dostawczych i pick-upów średniej wielkości – zwiększy ona konkurencyjność firm na kluczowych rynkach. Współpraca ta spowoduje też znaczący wzrost efektywności obydwu przedsiębiorstw.

 

W ramach współpracy Ford skonstruuje i będzie produkował dla siebie oraz dla Volkswagena picku-upy średniej wielkości przeznaczone dla klientów w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej. Zostaną one wprowadzone do sprzedaży na najważniejszych rynkach prawdopodobnie w 2022 roku.

 

Poza tym na potrzeby obydwu firm Ford zamierza opracować i rozpocząć w 2022 roku produkcję większych użytkowych vanów dużych aut dostawczych, które miałyby być sprzedawane w Europie. Z kolei Volkswagen – także dla obydwu partnerów – przygotuje miejskiego vana oferowanego w Europie i na wybranych rynkach na świecie.

 

Zarówno Ford, jak i Volkswagen mają bardzo szeroką ofertę lekkich pojazdów dostawczych sprzedawanych na całym świecie, wśród których znajdują się takie modele, jak Fordy Transit i Ranger czy Volkswageny Transporter, Caddy i Amarok.

 

Volkswagen i Ford zakładają, że światowy popyt na średniej wielkości pick-upy oraz na samochody użytkowe będzie nadal rósł w ciągu najbliższych pięciu lat. Poprzez ścisłą współpracę przedsiębiorstwa te zamierzają szybciej wprowadzać na rynek nowe rozwiązania techniczne oraz innowacje, a także jeszcze lepiej wykorzystać moce produkcyjne w swoich fabrykach.

Źródło: Mototarget.pl