Dwunastocylindrowy silnik w Audi Q?

Audi zaprezentowało światową nowość – pierwszy dwunastocylindrowy silnik wysokoprężny montowany w produkowanym seryjnie Audi Q7. V12 o pojemności sześciu litrów ma moc aż 500 KM i moment obrotowy 1.000 Nm. Silnikiem tym Audi otwiera nowy rozdział w technologii wysokoprężnych jednostek napędowych.
V12-TDI kojarzy się z silnikiem samochodu wyścigowego Le Mans R10 i dzięki swoim osiągom klasyfikuje Audi Q7 do najwyższej ligii samochodów sportowych. Na przyspieszenie od zera do 100 km/h Q7 potrzebuje tylko 5,5 sekundy, jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny już przy 1.750 obr./min. Supernowoczesna jednostka wysokoprężna z pierwszym na świecie systemem Common Rail 2.000 bar zapewnia temu dużemu, wyczynowemu SUV-owi Audi doskonałe rezerwy mocy w każdej sytuacji. Dzięki nowoczesnej technologii wtrysku z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami silnik ten wydaje niepowtarzalny, przytłumiony dźwięk. V12-TDI przekazuje swój moment obrotowy na stały napęd na wszystkie koła quattro poprzez nową, sześciostopniową przekładnię tiptronic.
Nowy V12-TDI należy wprawdzie do rodziny silników „V” Audi, jednak posiada specjalny, idealny dla tego rodzaju silnika kąt ustawienia cylindrów 60 stopni. Do nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w tej jednostce napędowej należy obok lekkiego i wytrzymałego kadłuba silnika także nowoczesna konstrukcja napędu łańcuchowego, obejmującego obie nowe pompy wysokociśnieniowe układu wtryskowego Common Rail.
Dwanaście piezoelektrycznych wtryskiwaczy może wytwarzać ciśnienie do 2.000 bar, co jest kolejnym technologicznym przełomem. Wysokie ciśnienie wtrysku ma korzystny wpływ na rozwój mocy i wydajność oraz na doskonałą kulturę pracy silnika. Także emisje substancji szkodliwych są niewielkie. Doładowywany przez dwie turbosprężarki silnik V12-TDI będzie spełniał normę emisji spalin Euro 5, która najprawdopodobniej wejdzie w życie w 2010 roku. Q7 V12 TDI zużywa 11,9 litra paliwa na 100 km. Tym nowym, dwunastocylindrowym silnikiem High-Tech pionier silników wysokoprężnych – Audi – otwiera nowe horyzonty w technologii TDI.
autor: Bstok.pl
Źródło Audi

Reklama