» Drugie życie zużytych baterii samochodów elektrycznych: Audi i koncern RWE zbudowały nowy rodzaj systemu magazynowania energii

Drugie życie zużytych baterii samochodów elektrycznych: Audi i koncern RWE zbudowały nowy rodzaj systemu magazynowania energii

Autor: Piotr S.  Dodano: 2022-01-13

Wyświetlono: 25 razy

Drugie życie zużytych baterii samochodów elektrycznych: Audi i koncern RWE zbudowały nowy rodzaj systemu magazynowania energii

Audi i koncern energetyczny RWE wspólnie dokonują przełomu w rewolucji energetycznej. W Herdecke, niedaleko Dortmundu, RWE uruchomiło magazyn energii wykorzystujący zużyte akumulatory litowo-jonowe z samochodów elektrycznych Audi. Dzięki 60 systemom akumulatorów, nowy typ magazynu energii zlokalizowany na terenie elektrowni szczytowo-pompowej RWE nad jeziorem Hengstey, będzie w stanie tymczasowo zmagazynować około 4,5 megawatogodziny energii elektrycznej.

foto © Audi

Dostarczone do projektu akumulatory pochodzą z wycofanych z eksploatacji pojazdów rozwojowych Audi e-tron. Po pierwszym okresie eksploatacji w samochodzie, mają one jeszcze pojemność resztkową wynoszącą ponad 80 procent. Dzięki temu nadają się idealnie do zastosowania w stacjonarnych systemach magazynowania energii. W zależności od sposobu użytkowania, akumulatory te mają jeszcze do dziesięciu lat żywotności. Ponadto są one znacznie tańsze niż nowe ogniwa. I o to właśnie chodzi w ich „drugim życiu”: emisja dwutlenku węgla powstająca podczas produkcji baterii jest trwale rozłożona na dwa okresy życia produktu – jeden w samochodzie i jeden jako magazyn energii elektrycznej. 

 

Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego mówi: 

„Mobilność neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla to nadrzędny cel Audi. Ciężko pracujemy nad tym, by osiągnąć ten ambitny cel. Ważnym krokiem w tym kierunku jest nasz plan wprowadzenia na rynek ponad dwudziestu w pełni elektrycznych modeli do roku 2025. Nasze aspiracje wykraczają jednak daleko poza pojazd, stąd rozwój zrównoważonej mobilności wspieramy współpracą z partnerami z branży energetycznej. Partnerstwo z koncernem energetycznym RWE ma na celu zademonstrowanie możliwości, jakie istnieją w zakresie przyjaznego dla środowiska wykorzystania akumulatorów wysokiego napięcia drugiej generacji oraz ich inteligentnej integracji z siecią energetyczną. Ponadto już teraz myślimy o czasie, który nastąpi po utylizacji tychże akumulatorów i zwiększamy nasze wysiłki, by zapewnić ich efektywny recykling.” 

 

RWE wybudowało już na terenie swojej elektrowni szczytowo-pompowej w Herdecke halę lekkiej konstrukcji o powierzchni 160 metrów kwadratowych dla 60 modułów bateryjnych, które ważą około 700 kilogramów. Montaż systemów bateryjnych w hali został zakończony w październiku. Poszczególne komponenty zostały uruchomione w listopadzie ubiegłego roku. 

 

RWE planuje rozpocząć sprzedaż pojemności magazynowych swojego systemu akumulatorów drugiej generacji już w najbliższych miesiącach – początkowo w celu wsparcia sieci energetycznej w ramach utrzymania częstotliwości. 

 

Roger Miesen, prezes zarządu RWE Generation SE dodaje: 

„Wydajne magazyny zbudowane z ogniw akumulatorowych odgrywają zasadniczą rolę w rewolucji energetycznej. Elastyczne techniki magazynowania są potrzebne, by zrekompensować krótkoterminowe wahania w dostawach energii odnawialnej i ustabilizować sieć. Akumulatory idealnie nadają się do tego celu. Wspólnie z Audi testujemy w Herdecke, jak wycofane z eksploatacji, połączone ze sobą akumulatory wysokiego napięcia z samochodów elektrycznych zachowują się jako stacjonarne urządzenia magazynujące energię. Wykorzystanie tego rodzaju magazynów stanowi trwałą alternatywę dla nowych akumulatorów. Doświadczenie zdobyte w tym projekcie pomoże nam określić zastosowania, w których możemy najbardziej ekonomicznie eksploatować takie systemy akumulatorowe.” 

 

Wyniki badań przeprowadzonych w referencyjnym obiekcie w Herdecke pomogą RWE w przyszłości budować i eksploatować większe obiekty magazynowe oparte na bateriach pozyskiwanych z samochodów elektrycznych. Obiekty te wykorzystują innowacyjną technologię, w której dwa moduły są połączone szeregowo, co zwiększa napięcie robocze i obniża koszty. 

Źródło: Audi, Mototarget
 Pisaliśmy również
» Na progu nowej ery: Audi RS Q e-tron przygotowane do swojego pierwszego Rajdu Dakar
» Elektromobilność zimą: inteligentne funkcje optymalizują zasięg i wydajność ładowania
 Inne artykuły

» Wyniki sprzedaży Ford Polska – grudzień 2021 2022-01-12
  Ford Puma Rally1 WRC 2021 Grudzień 2021 r. był niezwykle wymagającym miesiącem dla całego rynku motoryzacyjnego w Polsce, który odnotował blisko 27-procentowy spadek sprzedaży względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Powodem jest cały czas ograniczona dostępność komponentów i zwią… więcej »

» Crossovery Nissana dobrze trzymają wartość 2022-01-11
  Nissan Qashqai 2021 Crossovery marki Nissan: Qashqai oraz Juke są jednymi z najlepiej utrzymujących wartość w swojej klasie – tak wynika z ostatniej prognozy Info-Ekspert, firmy zajmującej się m.in. profesjonalnym prognozowaniem wartości rezydualnej pojazdów. Szacowana wart… więcej »

» Honda liderem sprzedaży motocykli w Polsce w 2021 roku 2022-01-05
  HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH W 2021 roku nowe jednoślady Hondy znalazły w Polsce aż 3655 nabywców, dzięki czemu firma uplasowała się na pierwszym miejscu w rankingu sprzedaży wśród marek motocyklowych w kraju. Ten imponujący rezultat pozwolił Hondzie osiągnąć niemal 17-procentowy udział w… więcej »

» Niesamowite osiągi Forda Mustanga Mach-E GT 2021-12-29
  Ford Mustang Mach-E GT w Goodwood Ford Mustang Mach-E GT to bez wątpienia samochód rewolucyjny i oferujący imponujące osiągi pod każdym względem. Liczy się nie tylko wysoka moc układu napędowego, ale również odpowiednia trakcja, prowadzenie oraz co równie ważne, hamowanie! Połączenie tak wielu… więcej »

Źródło: Mototarget.pl

Reklama