Czy pite przez nas napoje mogą wpływać na zdrowie naszego serca?

Wszyscy lubimy czasami wypić słodki i gazowany napój, ale oprócz negatywnego wpływu na naszą wagę i zęby, szkodzimy w ten sposób też naszemu sercu. Chociaż zazwyczaj zwracamy tylko uwagę na to, co jemy w kontekście naszego zdrowia, to jak się okazuje, warto przypilnować też tego, co znajduje się w naszej szklance.

Napoje gazowane i słodkie soki to jedna z najgorszych opcji dla naszego serca

Kiedy dopada nas pragnienie, najlepiej jest oczywiście sięgnąć po wodę. Woda to tylko jedna z wielu dostępnych na półkach i w kawiarniach opcji. Wiele napojów, które znajdziemy na półkach sklepowych, składa się głównie z… cukru. Już nie tylko napoje gazowane, ależ też soki owocowe czy wody smakowe kryją w sobie mnóstwo słodzików, chociaż z pozoru powinny być zdrowe. Szukajmy soków owocowych, gdzie cukier występuje naturalnie, z owoców, a nie sztucznych dodatków. Jest on zdrowszy, ale tak samo szybko wchłaniany i trawiony przez nasz organizm.

Duża dawka napojów słodzonych, najczęściej glukozą, powoduje wahania cukru we krwi, wzrost insuliny i może prowadzić do rozwoju cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Powoduj też oczywiście wzrost wagi, który bezpośrednio wpływa na rozwój chorób serca.

Zamiast soku owocowego…zjedz owoc

Również zbyt duże spożycie fruktozy może mieć taki skutek, wraz z obciążeniem wątroby. Ten rodzaj cukru jest zamieniany w tłuszcz i przedostaje się do krwi w formie trójglicerydów. Jeżeli zależy nam na owocowym smaku, zjedzmy cały owoc, zamiast picia soku. Dzięki temu spożyjemy też błonnik, który zmniejsza wchłanianie cukrów i obniża cholesterol. Żeby zwiększyć dawkę tego składnika, w miarę możliwości spożywajmy owoce ze skórką.

Jeżeli zależy Ci jednak na soku, wybieraj te o najlepszym składzie. Obecnie w sklepach dostępne są soki, które są świeżo wyciskane, nie mają sztucznych dodatków i składają się z samych owoców. Taką ofertę posiada na przykład często Biedronka w gazetce od jutra – pamiętaj, żeby zawsze przed zakupem przeczytać jednak skład.

Jakie ciepłe napoje są najlepsze dla serca?

W przypadku ciepłych napoi, a więc kawy i herbaty, dostarczamy ciału zdrowych związków, jakimi są polifenole. Te substancje pochodzą z roślin i przeciwdziałają stanom zapalnym w tętnicach. Według niektórych badań regularne spożywanie tych napojów zmniejsza ryzyko chorób serca. Najlepsze są tutaj oczywiście herbaty ziołowe, które mogą wpływać pozytywnie na nasze ciśnienie, układ krążenia, wagę i ogólny nastrój.

Kofeina nie taka zła, jak ją przedstawiają

Kofeina, którą znajdziemy w kawie i w małym stopniu w herbacie, doda nam energii i rozbudzi z rana. Po pewnym czasie podniesie się tempo naszej przemiany materii, co może nam pomóc w utrzymaniu dobrej wagi. Oczywiście mowa tutaj o czystej kawie, bez dodatku cukru, śmietanek czy mleczka skondensowanego. Kawy w popularnych sieciówkach mogą mieć nawet 300-400 kalorii, a więc tyle samo co pączek! Dlatego właśnie kawę przygotujmy raczej sami w domu czy pracy, a w kawiarniach wybierajmy proste zamówienia.

Zwróć jednak uwagę czy kilka filiżanek kawy albo herbaty nie zaburza Twojego snu. Jeżeli jesteśmy wrażliwi na kofeinę, możemy mieć problemy z zasypianiem. Słaba jakość snu może zwiększyć ryzyko chorób serca.

Wody smakowe i witaminowe – czy są tak zdrowe jak się nam wydaje?

Na rynku pojawia się coraz więcej napojów dla sportowców z dodatkiem witamin. Jest to chwyt marketingowy. Zdrowa dieta pełna warzyw i owoców dostarczy nam wszystkich potrzebnych witamin i składników mineralnych. Często znajdziemy w nich większą ilość cukru, niż witamin – nawet 30 gramów, a więc więcej niż dzienne spożycie zalecane przez lekarzy. Dlatego sięgnijmy po zwykłą wodę mineralną albo źródlaną.

Wodę smakową możemy też zrobić sami w domu. Do dzbanka czy butelki wystarczy wrzucić cytrynę, ogórka, truskawki, maliny czy miętę. Nie muszą to być nawet świeże owoce, zimą możemy posiłkować się tymi mrożonymi. W ten sposób otrzymamy zdrową wodę smakową, w przypadku której jesteśmy pewni jej składu.

Chcesz wypić alkohol? Wybierz czerwone wino

Chociaż alkohol z zasady nie jest zalecany osobom, które dbają o swoje zdrowie, to czerwone wino jest tutaj najmniejszym złem. Zawiera ono polifenole, które mogą pozytywnie wpływać na zdrowie naszego serca. Ważne jest zachowanie umiaru – możemy wypić kieliszek do obiadu albo wieczorem, ale nie róbmy z tego nawyku i nie przesadzajmy z ilością. Stawiajmy też na jakość – im wyższa cena wina tym często większa zawartość zdrowych substancji.