Ciśnienie pod kontrolą

Ciśnienie powietrza w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczną jazdę samochodem. Jak wykazały badania koncernu Renault, aż 6% śmiertelnych wypadków na autostradach jest spowodowane przez pękające opony. W trosce o bezpieczeństwo na drogach Szkoła Jazdy Renault zwraca uwagę kierowców na powagę problemu i jednocześnie proponuje korzystanie z systemów monitorujących stan ogumienia.
Opony to jedyny punkt styczności samochodu z drogą, mają więc ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących nim osób. Bezpośrednio od poziomu ciśnienia powietrza w oponie zależy jaka jest jej przyczepność do nawierzchni. Profil opony został bowiem zaprojektowany tak, aby zapewniać pojazdowi maksymalną przyczepność przy precyzyjnie określonym ciśnieniu powietrza. Wszelkie większe zmiany tego ciśnienia mogą powodować zmniejszenie przyczepności, a także wzrost ścierania się bieżnika, czy zwiększenie ryzyka uszkodzenia, a nawet pęknięcia opony. Większość uszkodzeń spowodowana jest właśnie zbyt wysokim bądź zbyt niskim ciśnieniem powietrza. Dlatego też tak ważnym aspektem bezpiecznej jazdy jest sprawdzenie, że owo ciśnienie jest na optymalnym poziomie.
Opony to jedyny punkt styczności samochodu z drogą, mają więc ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących nim osób. Bezpośrednio od poziomu ciśnienia powietrza w oponie zależy jaka jest jej przyczepność do nawierzchni. Profil opony został bowiem zaprojektowany tak, aby zapewniać pojazdowi maksymalną przyczepność przy precyzyjnie określonym ciśnieniu powietrza. Wszelkie większe zmiany tego ciśnienia mogą powodować zmniejszenie przyczepności, a także wzrost ścierania się bieżnika, czy zwiększenie ryzyka uszkodzenia, a nawet pęknięcia opony. Większość uszkodzeń spowodowana jest właśnie zbyt wysokim bądź zbyt niskim ciśnieniem powietrza. Dlatego też tak ważnym aspektem bezpiecznej jazdy jest sprawdzenie, że owo ciśnienie jest na optymalnym poziomie.
Kierowcy często lekceważą potrzebę regularnej kontroli stanu ogumienia, gdyż z ich punktu widzenia samochód wydaje się prowadzić „normalnie” – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault – Jest tak jednak tylko do momentu pojawienia się na drodze jakiejś sytuacji awaryjnej, wymagającej np. gwałtownego ominięcia przeszkody. Wtedy okazuje się, że samochód znacznie gorzej reaguje na działania kierowcy, manewrowanie jest utrudnione, spada przyczepność kół i znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy należy więc regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach – nie tylko przy okazji sezonowej wymiany ogumienia. Aby ułatwić kierowcom kontrolę ciśnienia, koncern Renault przy współpracy z jedną z wiodących firm oponiarskich opracował specjalny system monitoringu ciśnienia powietrza w oponach. System prowadzi stałą kontrolę ciśnienia i drogą radiową przekazuje zebrane informacje kierującemu. Na desce rozdzielczej samochodu wyświetlają się dane o aktualnym ciśnieniu powietrza, co pozwala na błyskawiczne wychwycenie nie tylko przedziurawienia opony, ale nawet powolnego, pozornie niewielkiego, spadku ciśnienia powietrza.
Spadek ten nie zawsze jest widoczny na pierwszy rzut oka, zwłaszcza, że konstrukcja współczesnych samochodów zapewniająca im optymalna przyczepność, może powodować, iż nieprawidłowe ciśnienie w oponie po prostu jest mniej widoczne. System może informować również o ciśnieniu powietrza niedostosowanym do aktualnej prędkości. Instalowany jest on w takich modelach Renault jak Megane, Scenic, Laguna, Vel Satis czy Espace.
autor: T.K.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Reklama