Reklama

Centrum przesiadkowe już gotowe

Centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKS i PKP, wybudowane w ramach projektu „Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku”, już jest w użytkowaniu. Do czasu zakończenia kolejnego etapu inwestycji – prac na jezdniach ulic Bohaterów Monte Cassino, Łomżyńskiej i kard. Wyszyńskiego – w przydworcowym centrum przesiadkowym kończą i rozpoczynają trasę autobusy trzech linii: 22, 100 i 107.

Po uzyskaniu decyzji na użytkowanie, 1 września uruchomione zostało przydworcowe centrum przesiadkowe. Zakończenie kolejnego etapu inwestycji – budowy Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego, czyli przebudowy ul. Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej, planowane jest na koniec października tego roku.

– W centrum przesiadkowym znajdują się perony i zatoki autobusowe, wiaty przystankowe przy jednokierunkowych drogach manewrowych, jest też droga manewrowa i parking typu „kiss&ride” dla pojazdów osobowych. Są również chodniki, ścieżki rowerowe i parking rowerowy. Przejścia dla pieszych są odpowiednio oznaczone z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących. Nie zapomnieliśmy o elementach małej architektury i zieleni. Zadbaliśmy o odpowiednią infrastrukturę techniczną, czyli między innymi oświetlenie, kanalizację ze zbiornikami retencyjnymi czy monitoring wizyjny – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński.

Teren tej inwestycji objął 18 tys. m2. W tym: 7 150 m2 jezdni, ok. 5500 mb dylatacji, 6800 m2 chodników i ścieżek rowerowych, ok. 1600 mb granitowych krawężników i 180 mb peronowych krawężników z polimerobetonu.

Zieleń zajęła ok. 3 tys. m2. W tym: ok. 2500 m2 to trawniki, ok. 2379 sztuk (ok. 500 m2) to byliny, krzewy liściaste i iglaste oraz róże, 29 sztuk drzew liściastych (wiśnia, grusza, kasztanowiec czerwony, klon). Nasadzenia zostały dobrane w sposób przemyślany, tak, aby zapewniona była ich sezonowa ciągłość.

Budowa przydworcowego centrum przesiadkowego kosztowała ponad 17 mln 487 tys. zł. To część projektu współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Cała budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego to koszt ponad 212 mln 195 tys. zł. Dofinansowanie z UE wynosi 74,25% – ponad 135 mln 102 tys. zł.

Aktualnie w centrum przesiadkowym kończą i rozpoczynają trasę autobusy trzech linii: 22, 100 i 107. Odjeżdżają ze stanowiska położonego najbliżej torów kolejowych (z przystanku nr 884). Ten przystanek będzie końcowym przystankiem dla autobusów kończących trasę w centrum przesiadkowym. Funkcjonuje on tylko dla osób wysiadających.

– Po zakończeniu prac na jezdniach ulic Bohaterów Monte Cassino, Łomżyńskiej i Wyszyńskiego, wszystkie przejeżdżające – tzw. przelotowe – autobusy będą wjeżdżały do centrum przesiadkowego i w zależności od kierunku dalszej jazdy, będą podjeżdżały na przystanki 882 i 883 – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz. – Będą to autobusy linii o numerach 19, 20, 23, 27 i 29.

Z przystanku 882 pojadą autobusy w kierunkach: Gajowa (19 i 29), Andersa (20 i 27), Zielone Wzgórza (23). Z przystanku 883 pojadą autobusy w kierunkach: Dojlidy Szpital Zakaźny (19), Leśna Dolina (20), Filipowicza (23), Transportowa (27) i Żyzna (29). Odjazdy autobusów komunikacji regionalnej będą odbywały się ze stanowiska położonego w ciągu ulicy Bohaterów Monte Cassino. Natomiast do zakończenia prac odjazdy odbywają się z przystanków tymczasowych.

Agnieszka Błachowska

Źródło: Miasto Białystok

Reklama