Audi TT: dynamiczne, lekkie, efektywne

 Dynamiczna stylistyka, doskonałe osiągi i wzorcowa efektywność – Audi TT Coupé i TT Roadster stały się teraz jeszcze atrakcyjniejsze.
Z przodu uwagę zwraca przede wszystkim masywny zderzak. W nim znajdują się powiększone wloty powietrza z plastycznymi, mocno rozciągniętymi krawędziami. Reflektory przeciwmgielne otoczono chromowanymi pierścieniami. Nową formę otrzymała także kratownica błyszczącej osłony chłodnicy Singleframe oraz opcjonalne reflektory ksenonowe „plus”. Przy ich dolnej krawędzi umieszczono w prostej linii dwanaście białych diod tworzących światła do jazdy dziennej. Razem ze „skrzydłami”
w korpusie reflektorów pełnią one funkcję klasycznego elementu charakterystycznego dla stylistyki Audi.
Z tyłu reflektory w kształcie tuby, sprawiające wrażenie zawieszonych w powietrzu, nadają tylnym światłom wizualnej głębi. Duże końcówki rur wydechowych – podwójne przy 2.0 TFSI – oraz powiększony, matowo – czarny dyfuzor tworzą kolejne akcenty. Przy prędkości 120 km/h wysuwa się spojler, który poprawia docisk tylnej osi.
W wyniku modyfikacji TT Coupé i TT Roadster wydłużyły się o dwa centymetry do 4.187 milimetrów. Szerokość 1.842 milimetry i wysokość 1.352 milimetry (Coupé) względnie 1.357 milimetry (Roadster) pozostała bez zmian. Rozstaw osi wynosi 2.468 milimetrów. Do serii TT wprowadzone zostały cztery nowe metaliczne lakiery: niebieski Scuba, popielaty Oolong, czerwony Vulkan i popielaty Dakota. W przypadku pakietu S line dodatkowo dostępny jest lakier perłowy w kolorze popielatym Daytona. Głównym czynnikiem wpływającym na doskonałą efektywność i wysoką dynamikę jazdy TT jest nadwozie. Zbudowano je z wykorzystaniem technologii Audi Space Frame ASF jako konstrukcję hybrydową. W przedniej części aż do słupka B zastosowane zostało lekkie aluminium, w części tylnej – blachy stalowe.
Takie zestawienie pozwoliło na uzyskanie idealnego rozkładu obciążenia osi i utrzymania masy całkowitej na ekstremalnie niskim poziomie – jest to najlepszą podstawa do uzyskania maksymalnej dynamiki. TT 1.8 TFSI waży zaledwie 1.240 kilogramów, około 100 kilogramów mniej, niż jego najbliżsi konkurenci. Nadbudowa – może karoseria obu Coupé waży tylko 206 kilogramów, z czego 140 kilogramów przypada na aluminium (68 procent) i 66 kilogramów na stal (32 procent). W przypadku TT Roadster z jego specyficznymi wzmocnieniami – stalowa przegroda, mocno żebrowane progi, słupek A i rama przedniej szyby – stosunek obu materiałów wynosi 58 do 42 procent.
Nadwozia ASF w Audi TT są nie tylko wyjątkowo lekkie, lecz charakteryzują się również wysoką wytrzymałością i niewielkimi wibracjami. Stanowi to podstawę do sportowo – precyzyjnego zachowania na drodze, dobrej akustyki i wysokiego bezpieczeństwa biernego. Pakiet wzajemnie dostosowanych do siebie systemów zapobiegających skutkom przyspieszenia ujemnego chroni pasażerów w razie wypadku. Klasyczny miękki, rozkładany dach TT Roadster perfekcyjnie uzupełnia filozofię lekkiej konstrukcji Audi. Dach przyczynia się do utrzymania punktu ciężkości pojazdu na niewielkiej wysokości, idealnie wpasowuje się w linię stylistyczną, a złożony zajmuje niewiele miejsca.
Audi oferuje dwa warianty miękkiego składanego dachu. W wersji manualnej do otwierania i zamykania służy centralny zamek. Opcjonalny automatyczny dach ma napęd elektrohydrauliczny i otwiera się w dwanaście sekund, także podczas jazdy z prędkością poniżej 50 km/h. Dodatkowa mata akustyczna poprawia i tak bardzo dobrą izolację akustyczną i termiczną.
Seryjne sportowe fotele są montowane nisko i gwarantują dobre trzymanie boczne. Wieniec skórzanej kierownicy sportowej jest spłaszczony u dołu. Pięć okrągłych wylotów nawiewu i wysoka kopuła nad okrągłymi zegarami emanują charakterystycznym dla TT duchem. Po włączeniu zapłonu wskazówki prędkościomierza i obrotomierza wykonują obrót do punktu granicznego i wracają do pozycji zerowej.
Na kierownicy, konsoli środkowej i w poszyciu drzwi znalazły miejsce nowe aluminiowe aplikacje, z którymi kontrastują błyszczące czarne pierścienie, ramy i listwy. Aluminiowa listwa nad pokrywą schowka jest teraz szczotkowana. Do wyboru są trzy nowe kolory wnętrza – brązowy nougat, popielaty titan i czerwony granat. Specjalna impregnacja tapicerki siedzeń redukuje ich nagrzewanie nawet o 20 stopni Celsjusza, gdy TT stoi na słońcu.
Audi TT Coupé i TT Roadster to sportowe samochody bardzo dobrze przystosowane do codziennego użytkowania. W Coupé z układem siedzeń 2 + 2 oparcie tylnej kanapy jest dzielone i składane, przez co pojemność bagażnika może wzrosnąć z 292 do 700 litrów. Roadster, którego bagażnik zarówno przy otwartym jak i zamkniętym dachu ma pojemność 250 litrów, może posiadać na życzenie otwór w kanapie pozwalający na przewożenie dłuższych przedmiotów.
Dla TT Coupé i TT Roadster można wybrać jeden z trzech czterocylindrowych silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Obie jednostki benzynowe TFSI oraz silnik TDI łączą w sobie sportowe osiągi z najwyższą efektywnością – ich spalanie obniżyło się nawet o 14 procent. Wszystkie trzy silniki mają system rekuperacji, który odzyskuje energię podczas hamowania i toczenia.
Nowością w ofercie jest jednostka 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM), która zastąpiła 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) i silnik 3.2. Dwulitrowy silnik przyspiesza Coupé z manualną skrzynią biegów od zera do 100 km/h w 6,1 sekundy i rozpędza do prędkości maksymalnej 245 km/h. Na życzenie Audi oferuje 2.0 TFSI z sześciobiegową S tronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro. W takiej kombinacji na przyspieszenie do 100 km/h potrzeba zaledwie 5,6 sekundy.
Audi valvelift system AVS, montowany w nowym 2.0 TFSI, zwiększa moc, moment obrotowy i efektywność. W cyklu EU TT 2.0 TFSI z manualną przekładnią zużywa zaledwie 6,6 litra paliwa na 100 km. Emisja CO2 wynosi 154 g/km – najlepszy konkurent w tej kategorii emituje 199 g/km. W porównaniu z poprzednikiem silnik ten spala o 1,1 litra /100 kilometrów mniej paliwa.
Silnik 2.0 TFSI jest bezkonkurencyjny w każdej dziedzinie – pięć razy z rzędu międzynarodowe jury dziennikarzy nadało mu tytuł „engine of the year”. Jego rozwiązania techniczne umożliwiają uzyskanie dużej mocy i imponującej siły ciągu – od 1.600 do 4.200 obr./min. do dyspozycji jest stały moment obrotowy 350 Nm. Ten silnik z długim skokiem, którego dwa wałki wyrównoważające gwarantują spokojną pracę, został z wielką starannością zoptymalizowany pod kątem minimalnego tarcia. Audi valvelift system przełącza skok zaworów wylotowych na jeden z dwóch stopni, w zależności od potrzeb. Redukuje to straty wynikające z niepełnego spalania w komorze i zapewnia optymalne odprowadzenie spalin do turbosprężarki, co z kolei pozwala na szybki wzrost momentu obrotowego. Jednocześnie kombinacja turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku obniża temperatury w komorze spalania i wynikającą z nich tendencję do spalania stukowego. A to umożliwia uzyskanie wysokiego sprężania 9,6 : 1, które poprawia stopień sprawności.
Obok nowego 2.0 TFSI w ofercie TT są dwa silniki czterocylindrowe. Jednostka 1.8 TFSI, dostępna z sześciobiegową skrzynią i napędem na przednią oś, ma moc 118 kW (160 KM). Moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od 1.500 do 4.500 obr./min. Silnik ten rozpędza Coupé do 100 km/h w 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 226 km/h. Średnio spala 6,4 litra paliwa na 100 km, emisja CO2 znajduje się na poziomie 149 g/km. TT 2.0 TDI nadal jest jeszcze jedynym samochodem sportowym z silnikiem wysokoprężnym wśród konkurencji. Jego efektywność może być wzorem dla innych. TT Coupé zużywa tylko 5,3 litra paliwa na 100 km, co odpowiada emisji CO2 139 g/km. Z mocą 125 kW (170 KM) i momentem obrotowym 350 Nm, dostępnym od 1.750 do 2.500 obr./min, na standardowy sprint wystarcza 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 226 km/h. Dwulitrowy TDI współpracuje z przekładnią manualną i napędem quattro.
Do przenoszenia siły przy wszystkich silnikach służy precyzyjna sześciobiegowa przekładnia manualna. Dla 2.0 TFSI Audi oferuje także przekładnię dwusprzęgłową S tronic, która zmienia biegi praktycznie bez przerywania siły ciągu.
Ta supernowoczesna sześciobiegowa skrzynia jest ekstremalnie szybka i komfortowa – zależnie od życzenia kierowcy może pracować w trybie w pełni automatycznym lub manualnym, przy czym biegi mogą być zmieniane także opcjonalnymi przełącznikami na kierownicy.
Stały napęd na wszystkie koła quattro jest dostępny jako opcja dla 2.0 TFSI z S tronic, a w przypadku 2.0 TDI należy do wyposażenia seryjnego. Hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe, montowane ze względu na rozdział obciążeń na tylnej osi, jest sterowane elektronicznie. W normalnym trybie pracy siła napędowa zostaje przenoszona przede wszystkim na przednie koła, a w razie potrzeby może być błyskawicznie skierowana w 100 procentach na tylną oś. Napęd quattro gwarantuje większą stabilność, lepszą trakcję oraz większą przyjemność jazdy i jest kolejnym elementem podkreślającym wyjątkową pozycję Audi TT w swojej klasie.
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson; aluminiowe podzespoły minimalizują wielkość mas nieamortyzowanych. Wspomaganie układu kierowniczego pracuje bezpośrednio, precyzyjnie i dzięki elektromechanicznemu napędowi – z wysoką efektywnością. Podwójne wahacze podłużne czterowahaczowej osi tylnej są stosunkowo miękkie, by zapewnić wysoki komfort. Trzy wahacze poprzeczne na każde koło połączono na sztywno, aby precyzyjnie przenosić siły boczne na nadwozie.
Na życzenie Audi dostarcza dla wszystkich wariantów TT elektronicznie regulowany system amortyzatorów Audi magnetic ride – kolejne technologiczne rozwiązanie, które podkreśla wyjątkowość tego kompaktowego samochodu sportowego.
W amortyzatorach cyrkuluje fluid zawierający cząsteczki magnetyczne. Po przyłożeniu napięcia do pola magnetycznego zmienia się zachowanie cząsteczek, a tym samym sposób amortyzowania drgań przez fluid. Systemem tym kieruje komputer połączony z całym zestawem czujników. Kierowca może wybrać jedną z dwóch podstawowych charakterystyk, które teraz jeszcze bardziej różnią się od siebie. W trybie ”Normal” TT Coupé i TT Roadster poruszają się w sposób wyważony – są dynamiczne i jednocześnie komfortowe.
W trybie ”Sport” TT sztywno trzyma się drogi i jest maksymalnie dynamiczne.
Dodatkowo do Audi magnetic ride do dyspozycji jest kolejna opcja – przycisk Sport. Przy jego użyciu kierowca może przełączać w dwóch stopniach charakterystykę pedału przyspieszenia (przy przekładniach manualnych), stopień wspomagania układu kierowniczego i brzmienie silnika.
autor: T.K.
Źródło: Kulczyk Tradex

Reklama