Anchor od A do Z, czyli co musisz wiedzieć o kotwicy linka

Reklama

Brandowe, pełny adres URL, konkretna fraza kluczowa, a może miks wszystkiego? W tym artykule zajmujemy się tematem linkowania, a dokładniej anchorami. Co się pod nimi kryje? Jakie przyjmują formy i czy mają one wpływ na pozycjonowanie witryny internetowej? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz poniżej! Sprawdź!

Anchor – co to jest?

Skoro będziemy się zajmować anchorami, to w pierwszej kolejności musimy wyjaśnić, co oznacza to pojęcie. Otóż anchor jest po prostu kotwicą, czyli treścią linka i jego tekstowym zwizualizowaniem, w które mamy kliknąć. Występuje też pod nazwami: anchor text, anchor tekst, anchor SEO oraz kotwica. Pomaga w pozycjonowaniu stron i znalezieniu się na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google – więcej przeczytasz na stronie: https://sempai.pl/blog/anchor-wszystko-co-musisz-o-nim-wiedziec/.

Co ważne, anchor zawsze powinien informować użytkownika, gdzie przeniesie się po kliknięciu w niego, czy na przykład na stronę danego sklepu internetowego, czy do zakładki ofertowej, czy może do wpisu blogowego. Anchory w większości znajdują się w artykułach sponsorowanych, blogowych, w opisach kategorii, opisach produktów oraz na różnych podstronach. Nie mogą być one zbyt długie – najlepiej jedno, dwa słowa i nie więcej niż 50-60 znaków ze spacjami. Zazwyczaj są one podkreślone, pogrubione lub w niebieskim albo innym kolorze, tak by od razu było je widać, bez długiego szukania.

Jak zapisać anchor w kodzie strony?

W naszym artykule nie możemy pominąć kwestii technicznych. I tak anchor znajduje się pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>.
Jeśli zatem chcemy, by anchorem była fraza klawiatura bezprzewodowa, po której kliknięciu zostaniemy przeniesieni do strony https://xyz.pl/klawiatura-bezprzewodowa/, to w kodzie HTML zapiszemy ją w następujący sposób: <a href=”https”//xyz.pl/klawiatura-bezprzewodowa”>klawiatura bezprzewodowa</a>.
A co wówczas zobaczy użytkownik? Po prostu wyróżnione wyrazy klawiatura bezprzewodowa.

EMA, PMA, brand, URL – jakie są rodzaje anchorów?

Wiemy już, czym jest anchor, to teraz możemy przejść do kolejnego etapu, czyli do omówienia rodzajów anchorów. Co ważne, muszą one wyglądać naturalnie, tak by użytkownik chciał w nie kliknąć. Zwróćmy więc dużą uwagę na umiejscowienie – nie róbmy tego przypadkowo ani byle jak. W przeciwnym razie będą one mniej użyteczne. Dodatkowo anchor nie może oszukiwać – jeśli w jego treści są na przykład słowa zapisz się do newslettera, to nie kierujmy odbiorcy do zakładki kontaktowej, albo jeśli są słowa buty skórzane damskie na obcasie, to nie kierujmy do ogólnej kategorii butów damskich czy wręcz wszystkich butów – i damskich, i męskich, i dziecięcych.

Oto rodzaje anchorów, jakie możemy użyć w swoich tekstach:

  • EMA (Exact Match Anchor) – uznawany na najskuteczniejszy i najpopularniejszy. Jest ściśle dopasowany do frazy, na przykład klawiatura bezprzewodowa;
  • PMA (Partial Match Anchor) – to tak zwane linkowanie mieszane. Oznacza, że fraza kluczowa jest odmieniona (klawiatury bezprzewodowej, klawiaturze bezprzewodowej) lub występuje z dodatkowym wyrazem (klawiatura bezprzewodowa podświetlana, czarna klawiatura bezprzewodowa);
  • brand – tutaj anchorem jest po prostu nazwa marki bądź nazwa firmy/sklepu. Stosujemy go przede wszystkim w działaniach mających na celu zwiększenie rozpoznawalności brandu;
  • EMA + brand, PMA + brand – oba wyżej wymienione anchory, czyli EMA oraz PMA, mogą zawierać nazwę marki, nazwę firmy, jak klawiatura bezprzewodowa XYZ, klawiatura bezprzewodowa w sklepie YXZ bądź czarna klawiatura bezprzewodowa w XYZ;
  • URL – w tym przypadku anchorem jest dowolny adres URL witryny internetowej, nie tylko strony głównej, ale również podstrony czy produktu, na przykład https://xyz.pl, https://xyz.pl/klawiatura-bezprzewodowa/ albo https://xyz.pl/blog/klawiatura-bezprzewodowa-jak-wybrac/;
  • ZMA (Zero Match Anchor) – stosowane są tutaj słowa neutralne, ale w jawny sposób zachęcające do kliknięcia. Mogą to być: kliknij tutaj, kliknij, tutaj, czytaj więcej, sprawdź, dowiesz się, zobacz więcej, zapytaj o ofertę, zapisz się i tym podobne.

Jak widać, anchory nie są wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać. A zdecydowanie warto je używać, bo choć stanowią nawet nie proces, a promil całego tekstu, to mają duże znaczenie dla działań pozycjonujących oraz link buildingu.

Reklama