65 urodziny marki Jeep

65-letnia tradycja samochodów terenowych marki Jeep z napędem 4×4, kombinacja doświadczenia z nowoczesną techniką dała tej marce czołową pozycję wśród światowej konkurencji.
W czerwcu roku 1940 kwatermistrzostwo armii Stanów Zjednoczonych rozpisało konkurs na zaprojektowanie i wykonanie lekkiego pojazdu, mającego przewozić zarówno ludzi jak i sprzęt w trudnych warunkach terenowych. Producenci mieli wykonać prototypy i przesłać je do testów. Z zadania wywiązały się dwie firmy: WILLYS – OVERLAND oraz AMERICAN BANTAM. Pierwszy prototyp pochodził od Bantama i po serii intensywnych testów uzyskał aprobatę wojska oraz kontrakt na 70 maszyn. Mimo, iż pojazd sprawował się nieźle, specjaliści wojskowi mieli pewne zastrzeżenia, bowiem plany samochodu przesłano do Forda i Willysa. Konkurs przedłużono i tak obie firmy w końcu przedstawiły swoje prototypy, nazwane Pygmy i Quad. Samochody wszystkich trzech firm przypominały wczesne modele Jeep’a. Po dokonaniu niezbędnych poprawek, Ford dostarczył udoskonalony prototyp, nazwany GP. To samo uczynił Willys, a jego pojazd nazwano MA. Ten ostatni najpomyślniej przeszedł kolejne testy, co zaowocowało podpisaniem w lipcu 1941 kontraktu na wyprodukowanie 16 tysięcy unowocześnionych modeli MA, nazwanych MB. Produkcji samochodu podjął się także Ford, on bowiem posiadał ogromne zaplecze techniczne, zaś nadzór nad pracami sprawować miał Willys. Kontrakt między wytwórniami podpisano w listopadzie 1941, a wersje Forda nazwano GPW. Tak narodziła się legenda Jeep’a. Pod koniec wojny generał Eisenhower stwierdził, że Jeep® był jednym z najważniejszych urządzeń, które przyczyniły się do zwycięstwa aliantów. W ostatecznej wersji Jeep’y posiadały dwie osie, obie wyposażone w mechanizmy różnicowe, przymocowane do stalowego podwozia o ramach ceownikowych za pomocą resorów półeliptycznych. Z kolei skrzynia biegów posiadała trzy biegi do przodu i jeden wsteczny. Pierwszy powojenny Jeep o symbolu CJ2A wyglądał niemal identycznie jak jego wojskowy poprzednik. CJ2A był produkowany do roku 1949 – łącznie powstało 214.202 egzemplarzy, a od roku 1948 kolejny model Jeep’a już schodził z linii produkcyjnej. Był nim drugi z serii CJ – CJ3A, który zdominował rynek przez kolejnych pięć lat, do 1953, kiedy to zmontowano ostatni jego egzemplarz. Nowy Jeep, oznaczony symbolami CJ3B, zobaczył światło dzienne w roku 1953. Produkowano go do lat sześćdziesiątych i powstało ich 155.494 sztuk.
Co się zaś tyczy historii jej producenta, Willysa – Overlanda, to w roku 1953 połączył się z firmą Kaiser-Jeep. W roku 1954 rozpoczeto produkcję nowego Jeep’a – wojskowego M38A1. Rok później uruchomiono linię montażową kolejnego, cywilnego CJ5. Nie ulega wątpliwości, że to seria CJ5 ukształtowała wizerunek Jeep’a jako pojazdu rekreacyjnego. Okres szczególnej popularności CJ5 przypadł na lata siedemdziesiąte. Nawet gdy inne samochody produkowane przez wytwórnie przynosiły straty, Jeep’y dawały niezły dochód. Kolejne ważne wydarzenie w historii samochodu to przejęcie spółki Kaiser-Jeep w roku 1970 przez Amerykańskie Przedsiębiorstwo Samochodowe (A.M.C.). Rok 1973 zaowocował powstaniem Jeep’a Renegade, modelu wyłącznie dla amatorów podróży po wertepach. W roku 1983 wstrzymano produkcje CJ5 a z taśmy montażowej zeszło w sumie 603.303 egzemplarzy tego auta. Jeep’y CJ7 ze stałym napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów sprzedawano w latach 1976 – 1979 pod nazwą Quadratrac. Legenda straciła nieco blasku, gdy ogłoszono, że w roku 1986 produkcja zostanie zakończona. Era pojazdu , którego korzenie sięgały lat poprzedzających Pearl Harbor, musiała się skończyć , i 13 maja 1986 przedstawiono Jeep’a Wranglera. Jego wygląd bardziej odpowiadał wymaganiom rynku. Na pierwszy rzut oka nowy samochód był powszechnie znanym Jeep’em, jednak jego styl i charakter zmieniły się kompletnie. Nowością był przód pojazdu. Światła stały się prostokątne , a kratę lekko załamano. Pod maską znalazł się czterocylindrowy rzędowy silnik o poj. 2,5 litra z wtryskiem paliwa. Dla amatorów przewidziano wersje 3,2 i 4,0 litra o sześciu cylindrach. Skrzynia biegów uzyskała piąty bieg i możliwość zmiany biegów terenowych na zwykle i odwrotnie. Hamulce wzbogacono o wspomaganie. Zawieszenie na resorach piórowych przystosowano do wygodnej jazdy po drogach asfaltowych dzięki dodaniu przednich i tylnych poprzecznych drążków prowadzących oraz przedniego stabilizatora. Do tego dobrano odpowiedni wystrój wnętrza. Dobrze prosperująca firma A.M.C. wzbudziła zainteresowanie Chryslera, który w roku 1986 podjął zakończone sukcesem starania o wykupienie wytwórni. Od zmiany właściciela Wrangler sprzedawany jest pod znakiem Chrysler Jeep.
autor: Bstok.pl
Źródło Chrysler

Reklama