Reklama

Święto startupów po raz trzeci w BPN-T

W przeddzień Międzynarodowego Dnia Kobiet w Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym swoje święto obchodziły… startupy! A wszystko to w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej Startup Europe Week, która promuje przedsiębiorczość i tworzenie środowiska przyjaznego biznesowi. Środki na innowacje, dofinansowanie na rozwój własnej firmy, działalność w klastrach oraz historie sukcesu startupów z BPN-T – ktokolwiek uczestniczył 7 marca w Startup Europe Week Bialystok, z pewnością wyszedł z głową pełną wiedzy i inspiracji.

Podczas Europejskiego Tygodnia Startupów w całej Europie (i nie tylko) organizowane są wydarzenia promujące przedsiębiorczość i motywujące społeczność do zakładania własnych firm. Białostocki Park Naukowo-Technologiczny już po raz trzeci został organizatorem lokalnej edycji wydarzenia.

7 marca 2018 roku w BPN-T uczestnicy poznali różnorodne możliwości dofinansowania działań swojej firmy oraz dowiedzieli się skąd uzyskać środki na jej założenie. Swoją wiedzą podzielili się eksperci z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Regionalnego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE oraz Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

O współpracy między firmami mówili przedstawiciele regionalnych klastrów – Klastra Obróbki Metali oraz Klastra Technologicznego InfoTech.

Na temat prowadzenia działalności może wypowiedzieć się wielu przedsiębiorców, ale tylko nieliczni mogą poradzić, jak ją prowadzić z sukcesami. Startupy z BPN-T które prezentowały się podczas wydarzenia uchyliły rąbka tajemnicy i opowiedziały o swojej drodze na szczyt. Warto wspomnieć, że mimo siedziby na Podlasiu wiele z nich odnosi sukcesy na stopniu krajowym, a także globalnym!

Anna Daszuta-Zalewska, Dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego, powitała uczestników i zapewniła, że startupowcy nie są sami – mogą skorzystać z różnorodnych form dofinansowania oraz zyskują przewagę wstępując do regionalnych klastrów. Wtórował jej Rafał Rudnicki, zastępca Prezydenta Miasta Białegostoku, który zachęcał do rozwijania działalności gospodarczej w naszym mieście.

– W tym tygodniu słowo startup odmieniane jest przez wszystkie przypadki w ponad 50 krajach w Europie i nie tylko. W ramach Europejskiego Tygodnia Startupów już po raz trzeci spotykamy się w BPN-T, aby podyskutować o możliwościach wsparcia technologicznych startupów, pokazać korzyści płynące z uczestnictwa w inicjatywach klastrowych, a także, co chyba najważniejsze, zainspirować się osiągnięciami młodych, lokalnych startupowców. – otworzyła spotkanie Anna Daszuta-Zalewska, Dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego.

– Cieszę się, że mamy dzisiaj okazję posłuchać tych, którzy w głównej mierze przyczyniają się do rozwoju naszego regionu. Ludzi, którzy mają wiedzę i otwarte umysły. Miasto Białystok stara się tworzyć odpowiednie warunki, aby młodzi ludzie chcieli tu zostawać. Nie zapominajmy, że można prowadzić działalność gospodarczą na skale globalną, ale mieszkać w takim mieście jak Białystok – przyjaznym i otwartym. – powiedział Rafał Rudnicki, zastępca Prezydenta Miasta Białystok

I moduł – wsparcie finansowe Pierwszą część wystąpień rozpoczęła Emilia Malinowska, Dyrektor Biura Innowacyjności Przedsiębiorstw w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Mówczyni przedstawiła harmonogram konkursów na 2018 rok w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. W samym 2018 roku w ramach RPOWP odbędą się 34 konkursy, na łączną kwotę 709 milinów złotych! Katarzyna Janewicz, która od 1 stycznia 2018 roku sprawuje funkcję Rzecznika Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim wyjaśniła, że jej rolą jest gromadzenie wniosków i postulatów związanych z realizacją RPOWP, które pomogą usprawnić system jego wdrażania. Daniel Puch, Kierownik Regionalnego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej oraz Biura ds. Rozwoju i Programów Międzynarodowych Politechniki Białostockiej opowiedział o programie „Horyzont 2020”. Według mówcy jest on najbardziej przyjazny dla przedsiębiorców, a poświęca się mu najmniej uwagi. Omówił SME Instrument, czyli program, dzięki któremu można finansować innowacje. Następnie na scenie pojawił się Kamil Pendowski, Dyrektor Projektów Rozwojowych w Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego. Aby dotrzeć do zagranicznych klientów, PFRR proponuje udział w cyklu wydarzeń „Vadamecum rynków zagranicznych”, misjach gospodarczych oraz w spotkaniach B2B z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Jako ostatnia w części poświęconej funduszom i finansowaniu wystąpiła Karolina Modrzejewska. Przedstawicielka Departamentu Komunikacji i Marketingu PARP opowiedziała uczestnikom o ofercie instytucji dla MŚP. Startupy z Podlasia mogą wziąć udział w programach takich jak Elektro ScaleUp, Platformy Startowe dla nowych pomysłów czy Bony na innowacje.

II moduł
– startupy w klastrach Po krótkiej przerwie kawowej na scenę zaproszeni zostali przedstawiciele dwóch podlaskich klastrów: Klastra Obróbki Metali oraz Klastra Technologicznego InfoTech. Sebastian Rynkiewicz, Prezes Zarządu Klastra Obróbki Metali przekonywał słuchaczy, że startupy i małe firmy równie dobrze jak te duże, mogą przystąpić do klastra i korzystać z jego możliwości, szczególnie gdy jest to Krajowy Klaster Kluczowy. Najlepszym tego przykładem są startupy z BPN-T: Technology Applied, WhiteHill, ASAMI i Polinvest. Karol Przybyszewski z Klastra Infotech również zachęcał małe firmy do współpracy. Członkami klastra technologicznego są nie tylko firmy stricte IT, ale również marketingowe, e-commerce oraz instytucje takie jak Uniwersytet w Białymstoku. Korzyścią z członkostwa w klastrze są m.in.: networking, udział w szkoleniach branżowych czy wspólny marketing. Klaster, mimo że młody, ma ambitne plany: pracuje nad utworzeniem pierwszego technikum informatycznego w mieście.

III moduł – prezentacje startupów z BPN-T Po 2 godzinach wydarzenia nadeszła pora na prezentacje startupów z BPN-T. Jako pierwszy wystąpił Grzegorz Ciwoniuk, współzałożyciel i CTO w Elastic Cloud Solutions. Firmie nie można odmówić globalnych sukcesów: jako jedna z 10 polskich spółek została zaproszona do prestiżowego programu Startberry. Ich wdrożenie intranetowe w PKP Energetyka znalazło się w TOP 10 najlepszych wdrożeń tego typu na świecie według raportu Nielsen Norman Group. Jak tego wszystkiego dokonali? Według Grzegorza wszystko zaczyna się od pomysłu, jednak aby go zrealizować powinien on odpowiadać na istniejące w społeczeństwie bądź firmach problemy. „Jednym z ważniejszych składników sukcesu jest też zespół” – trudno się nie zgodzić z tezą postawioną przez mówcę, szczególnie gdy pracownicy Elastic Cloud Solutions licznie przybyli na wydarzenie aby wspierać kolegę podczas prezentacji.

Następnie o prowadzeniu firmy informatycznej na Podlasiu opowiedział Karol Skoczek, współwłaściciel firm VisualPromo i VP Software. Jako zaletę naszego regionu uznał nienasycony rynek, dużą liczbę młodych programistów, coraz lepszą infrastrukturę w województwie oraz niskie koszty życia i pracy. Nie jest jednak do końca różowo: mimo iż nasze uczelnie prezentują wysoki poziom kształcenia programistów to trudno znaleźć doświadczonych przedstawicieli tego zawodu. Nie mniej istotne jest to, że w innych regionach jest dużo większy popyt na usługi IT.

Na podobne przeszkody w prowadzeniu firmy w Białymstoku wskazywała Małgorzata Gulewicz, Wiceprezes Moose sp. z o. o. Dodatkowo jako problem wymieniła klientów… a właściwie ich brak, szczególnie na początku działalności. Jednak startup z BPN-T radzi sobie na rynku całkiem nieźle: prowadzi działalność badawczo-rozwojową w zakresie bezzałogowych statków powietrznych oraz tworzy systemy informatyczne (jeden z nich wdrożony jest w Ministerstwie Sprawiedliwości).

Wydarzenie zamknęła prezentacja Joanny Czupryńskiej, Dyrektora Operacyjnego P2V Polska Sp. z o. o. Startup znacznie różni się od poprzednio występujących firm: powstał na kanwach 15-letniego doświadczenia spółki Ideal Bistro w branży vendingowej oraz nie jest startupem stricte informatycznym. Receptą na sukces firmy jest poszukiwanie innowacyjności, jak również i zarządzanie wiedzą istniejącą i odległą. Produkt startupu – automat vedingowy Foodomat dostępny jest już w kilku białostockich firmach oraz w BPN-T. Po wszystkich wystąpieniach nadszedł czas na networking. Uczestnicy mogli swobodnie porozmawiać z prelegentami i zadawać im pytania. Wszyscy zainteresowani dofinansowaniami i możliwościami uzyskania środków z Unii Europejskiej na rozwój firmy zaspokoili swoją ciekawość rozmawiając z ekspertami na stoiskach informacyjnych.

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że uczestnicy wykorzystają zdobytą podczas wydarzenia wiedzę i niedługo usłyszymy o kolejnych podlaskich firmach odnoszących sukcesy!

Reklama